De beste manier om de toekomst te laten slagen is door het heden te begrijpen en om het heden te begrijpen, moeten we over de geschiedenis leren. Door prominente figuren, historische gebeurtenissen, culturen en verhalen te analyseren, kritisch te benaderen en in perspectief te plaatsen in een hedendaagse context kunnen we bepaalde gebeurtenissen, problemen en spanningen in onze eigen tijd analyseren. De geschiedenis herhaalt zichzelf en door de impact van de geschiedenis te verklaren en te becommentariëren, kunnen wij mogelijk op die manier op gelijke wijze ook onze impact op de toekomst voorspellen. De wereld heeft een hoop goede, slechte, neutrale en ook gekke dingen meegemaakt. Graag zou ik nog meer over onze geschiedenis leren en nog liever: beleven. Tijdmachines zijn echter fictie en als ik Back to the Future en Hot Tub Time Machine mag geloven ook erg paradoxaal.
In Trekking Through History hebben jij en jouw medespelers de mogelijkheid om als een heuse Professor Barabas drie dagen door de tijd te reizen om historische happenings te bezoeken. Zonder consequenties. Woon de toespraak van Martin Luther King Jr. bij, maak een van de eerste menselijk vluchten samen met de gebroeders Wright, bestudeer het werk van Marie Curie of bekijk een van de eerste grotschilderingen. In Trekking Through Time volgen spelers letterlijk in de voetsporen van hun voorouders en proberen zij de meeste (chronologische) ervaringen op te doen. Wie schrijft geschiedenis en wie wordt geschiedenis?
In Trekking Through History bezoeken spelers iedere beurt een kaart (een historische gebeurtenis) en verzamelen ze de bijbehorende munten (ervaringen). Allereerst leggen spelers een speelmat neer, zetten ze het bakje van GameTrayz met munten klaar, schudden ze de drie decks met kaarten, krijgt iedere speler 4 spoorboekjes en leggen ze hun zakhorloges op het tijdspoor.
Spelverloop
De beurtvolgorde van het spel is, vergelijkbaar met Patchwork, afhankelijk van de positie van spelers op het tijdspoor. De speler die achteraan (en in het geval van gelijkspel bovenaan) op het spoor ligt, is aan de beurt. Het bijwonen van historische gebeurtenissen kost tijd. Op elke kaart staat aangegeven hoeveel tijd een bezoekje kost. Als een speler een kaart pakt, moet hij of zij de hoeveelheid tijd die op de kaart staat aangegeven voorruit bewegen op het tijdspoor. Door tijdkristallen in te leveren kost een bezoekje minder tijd. Tijd is kostbaar en denk goed na over hoe je de tijd doodt. Door goed te plannen en ‘goedkopere’ gebeurtenissen te bezoeken en slim kristallen in te zetten kan een speler gemakkelijk meerdere beurten achter elkaar spelen. Het tijdspoor geeft 12 uur aan en als alle spelers het einde van het tijdspoor hebben bereikt is een dag (ronde) voorbij en begint de volgende dag. Na drie dagen is het spel afgelopen.
Waarom zou je tijd ‘verspillen’ om gebeurtenissen te bezoeken? Ten eerste leveren deze bezoekjes ervaringen op. Op elke kaart en op de speelmat staan symbolen die bepaalde ervaringen aangeven. Als een speler een kaart pakt, krijgt deze speler ook ervaringsmuntjes. Iedere speler kiest iedere dag een spoorboekje uit. Op deze spoorboekjes staan plekken waar spelers deze muntjes kunnen plaatsen. Door muntjes te plaatsen en rijen te voltooien, kunnen spelers punten en ook tijdkristallen verdienen. Elke kaart bevat tevens een jaartal voor de weergegeven gebeurtenis. Met verzamelde kaarten gaat iedere spelers een chronologische tijdlijn neerleggen. Kaarten moeten chronologisch worden geplaatst en anders moeten spelers hun huidige tijdlijn in een stapeltje wegleggen en een nieuwe tijdlijn begonnen. Spelers krijgen aan het einde van het spel punten voor ieder van hun tijdlijnstapeltjes. Des te langer de tijdlijn, des te meer punten. Let echter op: zeer korte tijdlijnen leveren geen punten of zelfs minpunten op.
Oordeel
Trekking Through History is een elegant, snel en simpel spel dat enorm fraai en kleurrijk is vormgegeven met spelonderdelen van bijzonder hoge kwaliteit (denk aan de speelmat, GameTrayz inzet, plastic munten en prachtige grote kaarten). Het spel is elegant, doordat iedere beurt vergelijkbaar verloopt, maar spelers voldoende keuzemogelijkheden hebben. Elke beurt bestaat praktisch gezien uit een enkel samenspel aan handelingen: pak een kaart, ga vooruit op het tijdspoor en verdien munten en mogelijk punten, maar spelers moeten goed nadenken over welke gebeurtenissen ze verzamelen. Zowel je routeboekje uitspelen als je tijdlijn verlengen, leveren punten op, maar enkel door de goede beslissingen te maken, kun je de te behalen punten maximaliseren. Ga je voor veel ervaringen of een gebeurtenis van long, long ago? Doordat de handelingen eenvoudig zijn en het doel duidelijk is, is het spel een perfecte introductie voor beginnende spelers. Door de verschillende keuzemogelijkheden, korte speelduur, het mooie spelmateriaal en elegante karakter is het ook goed geschikt voor ervaren spelers die een luchtiger spel willen spelen. Voor voor mij, een hobby historicus, trivia tijger en fervent Wikipedia scroller, heeft het spel nog een major selling point: net als bij Trekking the World, eveneens een spel met lichte gameplay en een vergelijkbaar thema van dezelfde uitgever, bevatten alle kaarten feiten en beschrijvingen van de verschillende gebeurtenissen. Hierdoor bevat het spel ook een luchtig educatief karakter, zodat spelers die dat leuk vinden meer te weten kunnen komen over de verschillende gebeurtenissen.
Trekking Through History is hier te bestellen.