Reizen door Japan roept beelden op van schilderachtige landschappen, serene tempels en culinaire ontdekkingen. Althans, dat stel ik me zo voor op basis van de vele YouTube-filmpjes die ik heb gekeken, want ik heb zelf nog niet het geluk gehad dat ik door Japan heb mogen reizen. Als ik het mag geloven is het een reiservaring die innerlijke rust biedt, prachtige landschappen en drukken steden, waarbij er lekker veel kommetjes ramen wordt gegeten. Of rijstballen. Of mochi. Of andere heerlijkheden. Jammie. Het bordspel Tokaido probeert deze reiservaring te vangen in speelse setting, waarbij spelers zich in de schoenen wanen van reizigers die de historische Tokaido-weg bewandelen, van Kyoto naar Edo. Maar weet het spel deze belofte waar te maken? Laten we maar eens op pad gaan. Jooooooooh.

Achtergrond
Tokaido werd oorspronkelijk uitgegeven door Funforge, een Franse uitgeverij die bekend staat om spellen met een artistieke en thematische focus. Echter, in recentere jaren heeft Stonemaier Games het stokje overgenomen. Voor wie niet bekend is met Stonemaier: deze uitgever heeft naam gemaakt met moderne klassiekers als Scythe en Wingspan. Ze staan bekend om hun hoogwaardige productiekwaliteit en hun oog voor detail in zowel gameplay als vormgeving. Het is dus geen verrassing dat de versie van Stonemaier een upgrade heeft gekregen qua componenten en uiteraard een rijkelijke solo-modus.

Speloppzet
In Tokaido nemen spelers de rol aan van reizigers die langs verschillende locaties op de Tokaido-route trekken. Het bord, dat als een panoramische weergave van de route is vormgegeven, biedt verschillende soorten stops: van panoramapunten en tempels tot herbergen en souvenirwinkeltjes. Eens in de zoveel tijd moeten spelers daadwerkelijk bij een herberg stoppen om tot rust te komen en een maaltje te nuttigen. Elke speler kiest een personage met unieke vaardigheden, wat voor diversiteit in strategieën zorgt en voor gevarieerde herspeelbaarheid. Het doel is niet simpelweg om als eerste aan te komen bij de bestemming, maar om de meest memorabele reis te maken door punten te scoren op basis van de ervaringen die je onderweg verzamelt.
Spelverloop
Tokaido draait om een interessante dynamiek: de speler die het verst achterop ligt, is aan de beurt. Hierdoor ontstaat een tactisch element, waarbij keuzes niet alleen bepalen wat je verzamelt, maar ook hoeveel beurten je kunt nemen. Je moet bijvoorbeeld beslissen of je een panorama wilt werken of dat je liever geld spaart voor een luxueus diner in de herberg. Elke stop op de route biedt unieke voordelen en acties, maar het plannen van je route vereist vooruitdenken en het inschatten van je medespelers’ intenties.


De eenvoud van de regels maakt het toegankelijk voor nieuwe spelers, terwijl de subtiele strategieën meer ervaren spelers kunnen prikkelen. De balans tussen het creëren van ervaringen (punten) en het optimaliseren van je plaats op het bord is boeiend en blijft gedurende het hele spel de kern van de beslissingen.
Conclusie
Tokaido is een luchtig spel dat geschikt is voor een breed publiek, van gezinnen tot casual spelers, maar vooral spelers die worden aangetrokken tot mooie en simpele envoud. Het biedt een rustgevende en bijna meditatieve spelervaring, wat een verfrissend alternatief is voor de meer competitieve spellen op de markt. De keuzes die spelers maken – waar te stoppen, welke actie te nemen en hoe vaak je aan de beurt wilt zijn – zorgen voor interessante paden die elke speelsessie uniek maken. Terwijl het spel misschien wat te licht is voor hardcore strategen, blijft het een charmante aanvulling op elke spellencollectie. Voor wie verlangt naar een vleugje Japanse sereniteit aan de speeltafel: Tokaido is een aanrader.