Review: Star Wars Bounty Hunters (Zygomatic)

Als je dacht dat Mos Eisley een ‘wretched hive of scum and villainy’ is, heb je dit kaartspel nog niet gespeeld. Waar de cantina van Mos Eisley een hoop ongure figuren aantrekt, draait dit spel volledig om de onguurste onguurtjes die er zijn: premiejagers!

In Star Wars Bounty Hunters kruipen spelers in de rol van de premiejagers van een galaxy far, far away en jagen zij op prominente doelen zoals Qira, Kanan Jarrus, Grogu (“Baby Yoda”), Padmé Amidala en Glup Shitto, Misschien vang je zelfs wel een glimp van een harige wookiee en zijn scruffy nerf herder.

In Bounty Hunters hebben spelers telkens vier kaarten op hand en iedere ronde nemen ze een vijfde kaart op hand van een van de vier beschikbare stapels: doelwitkaarten, premiejagerkaarten, contractkaarten en de jawa markt vol droids en kratten. Spelers kiezen een kaart uit hun hand om te verkopen of om oor zich te spelen. Als ze een kaart verkopen krijgen ze een imperial credit die ze gebruiken hun droids of kratten te kopen.

Het spel draait om het vangen van doelwitten. Dit zijn kaarten die spelers voor zich kunnen spelen, maar om ze te vangen moet je voldoen aan een voorwaarden: voldoende punten spelen door droids en premiejagers te plaatsen. Zodra je de voorwaarde hebt voltooid, is het doelwit gevangen en zodra een speler vier doelwitten heeft gevangen, worden er nog twee rondes gespeeld en is het spel voorbij. De speler met de meeste punten wint en naast doelwitten verzamel je ook punten voor kratten en contracten (die doelen bevatten die je kan voltooien voor punten).

Een premiejager in het Star Wars universum zou geen bounty hunter zijn zonder anderen in te huren, dus dat gaan de spelers ook doen. Volledig geïnspireerd op (Nerd Alert!) Sheev Palpatine in Attack of the Clones die Count Dooku vraagt om Padme Amidala om te leggen en die daarvoor de bounty hunter Jango Fett inschakelt die weer een hele andere bounty hunter, de gedaanteverwisselaar Zam Wessel, betrekt om het vuile klusje op te knappen die op haar beurt een robot gebruikt met een soort insect. In Bounty Hunters kunnen spelers zeer bekende premiejagers zoals Black Krrsantan, Zuckuss, Bossk, Aurra Sing en minder bekende jagers zoals Boba Fett en Din Djarin inhuren om te helpen met een klus. Deze bounty hunters kun je gek genoeg inhuren zonder credits, maar leveren wel minpunten op. Dit zorgt overigens voor interessante dilemma’s tijdens het spel. Je haal niet de meeste punten, maar kan wel sneller ene doelwit binnenhalen.

Een ander pluspuntje aan Bounty Hunters is vlotte gameplay. Het is een drafting game waarbij alle spelers tegelijkertijd hun acties verrichten. Het spel is snel, kort en duidelijk. De ideale filler met een leuk thema en een interessant randje. Schiet jij eerst?