Review: Star Trek Away Missions (Gale Force Nine)

Set phasers to fun in Star Trek: Away Missions – Battle of Wolf 359 (van GF9)! Captain Picard is verdwenen in een conflict met de gevaarlijke Borg: cyborgs die alles en iedereen willen assimileren. Nu bedreigen de Borg de thuisplaneet van de mensheid, de Aarde! Stel je missieteam samen en ga de strijd aan. Trek je de lijn hier en niet verder, of is weerstand futiel?

Previously on… Star Trek: The Next Generation

Eerst even wat achtergrond voor de non-Trekkies in ons midden. Het bordspel speelt zich dus af in het Star Trek universum, aan het einde van de 24ste eeuw. De mensheid heeft haar eigen problemen (armoede weg! geen klimaatverandering meer! geld is overbodig!) opgelost en reist inmiddels al een paar honderd jaar tussen de sterren. We blijken niet alleen in het universum. Na wat gedoe en gedonder zijn veel aliens (inclusief wij) lid van de United Federation of Planets. Onderdeel van de ‘Federation’ is Starfleet, een vredelievende maar niet-naïeve vloot vol ruimteontdekkers. Het vlaggenschip van Starfleet is aan het einde van de 24ste eeuw de USS 1701-D, de ‘Enterprise’, versie D. Haar voortdurende missie? Het ontdekken van vreemde nieuwe werelden, het uitzoeken van nieuw leven en nieuwe beschavingen, en het dapper gaan waar nog niemand ooit is geweest.

De avonturen van de Enterprise-D kun je zien in de fantastische serie Star Trek: The Next Generation (in Nederland op Netflix). Begin bij seizoen 2 en kijk 1 later terug. Een aantal van de crewleden van het sterrenschip, die je wellicht kent door culturele osmose, komen ook in dit bordspel terug:

– Captain Picard, een nuchtere kapitein die het beste met zijn crew voor heeft, een avontuurlijk randje heeft en al honderd jaar blokfluit speelt (lang verhaal, goede aflevering);

– Commander Riker, de lange bebaarde eerste officier en ladiesman, die voor iedereen door vuur en vlam gaat en in de jaren ’90 al verliefd werd op een non-binaire alien (leuke aflevering, goede clou);

– Lieutenant-Commander Data, een androïde die net als Pinoccio een échte jongen wil worden en een hele goede jazz- en blueszanger blijkt (Star Trek Nemesis, slechte film maar wel een guilty pleasure van mij);

– Lieutenant Worf, de Klingon beveiligingsofficier van de Enterprise met een groot eergevoel en een paarse ruimtebazooka (vraag er maar niet naar); en

– Commander Shelby, een karakter dat maar zeer kort in de serie zit en vooral relevant is als Bord-expert in de aflevering waarop dit bordspel is gebaseerd. Helemaal leuk natuurlijk, maar dan had ik liever Doctor Crusher of Chief Engineer LaForge in mijn team gehad. Het is in ieder geval wél aflevering-accuraat.

Aan de andere kant heb je de Borg, de cyborgs die wezens assimileren en zo alle kennis en kunde tot zich nemen in hun collectief. Met hun hivemind handelen zij als één en passen zij zich razendsnel aan de tactieken en wapens van de vijanden. De belangrijkste Borg in dit bordspel is Locutus of Borg (‘hij die spreekt’, in potjeslatijn). Locutus is de gevaarlijkste van ze allemaal, met veel kennis over de Federation en de Enterprise-D in het bijzonder… (ik laat een ruim 30-jaar oude spoiler achterwege).

Het bordspel speelt zich af tijdens de seizoensfinale van het derde seizoen van de TV-serie, tijdens de befaamde ‘Battle of Wolf 395’ – in het Wolf-systeem op enkele lichtjaren van de Aarde vandaan. De Borg zijn een groot offensief begonnen tegen de Federatie en willen de ‘hoofdstad’ van de Federatie (de Aarde) als eerste assimileren. Captain Picard is door de Borg ontvoerd en nergens te bekennen… waar is hij ver-borg-en? Je komt er vanzelf achter. Commander Riker moet samen met Data, Worf en Shelby in de vorm van een ‘away team’ erop uit om de Borg te bestrijden. De Borg zijn daarentegen drukdoende om de Enterprise te assimileren.

Oké, maar hoe speelt het spel zich af?

De regels zijn eigenlijk heel simpel. Iedere speler kiest een team (Federation of Borg), een van de paar hoofdmissies en stelt een eigen stok kaarten samen. Vervolgens leggen de spelers samen het speelbord klaar. Vindt de missie plaats op bekende plaatsen van de Enterprise, of in de vele hoeken van de Borg Kubus (ja ja, de Borg reizen door de ruimte in een kubus, hoe gaaf is dat!?). Daarna plaatsen de spelers beurtelings tactisch de miniaturen van hun away team op het bord en kan het spel beginnen.

Het spel speelt in drie rondes, die elk bestaan uit het trekken van missiekaarten en supportkaarten. Met missiekaarten verdien je punten, supportkaarten zorgen voor handige trucs of versterkende gear voor je away team. In drie rondes dienen de teams tegen elkaar te strijden om zo missiekaarten en de hoofdmissie te voltooien. Ieder speler heeft per karakter twee acties, die bestaan uit bewegen, dekking zoeken, kaarten spelen of strijden. Strijden vindt net zoals risk plaats met het inzetten van dobbelstenen, de hoeveelheid dobbelstenen hangt af van de kracht van je karakter en zijn support. De speler met de minste karakters in het spel krijgt aan het begin van de ronde bonusacties. Degene met de meeste punten wint het spel en kraait victorie over het Alfa Kwadrant!

Iedere team speelt verschillende. Zo is de Federation heel erg mobiel en kan zij snel rondrennen en transporteren, terwijl de Borg langzamer maar met meer karakters zijn. De Federation ‘schiet’ met meer dobbelstenen, terwijl de Borg met minder dobbelstenen gooit maar wel meer schade aanbrengt áls ze raken. De Federation heeft ook de ‘stun’ setting aan, en kan pas doden nadat zij een actie daarvoor heeft gespeeld. De teams en de dynamieken zijn dus heel erg verschillend met elkaar.

Star Trek Away Missions echte geheim is het feit dat je vele verschillende collectible packs kunt kopen. Uitbreidingen met extra away teams en karakters. Zo kun je ook de Romulans en de Klingons bijkopen (twee bekende aliens uit het Star Trek universum) of terug in de tijd met Captain Kirk en Engineer Scotty (uit de eerste Star Trek serie van de jaren ’60). Zo kun je meer variëren en andere avonturen bewegen. Minder Borg, meer Tribbles!

Oneindig veel pret zonder een Bat’leth in de nek

Star Trek Away Missions is een leuk en tactisch spel, dat thematisch een en al ‘nineties Star Trek’ ademt. Met leuke shots uit de serie, een achtergrond van het verhaal in de handleiding en kaarten en beschrijvingen die voer zijn voor de doorgewinterde fan. De echte herspeelbaarheid zit hem uiteindelijke in de uitbreidingen, dus weet wat je koopt (lees: meer uitbreidingen). Play long and prosper!