Review: Slag in de Rondte (Dolf Siere)

Het tij keert en de wind draait, het is tijd om overstag te gaan en naar de overwinning te varen in de Waddenzee. In het bordspel Slag in de Rondte volgen de spelers ziedende zeestrijden van zeeschuimende zeebonken op de ruige Noordzee en Waddenzee. Wie haalt de overwinning en wie bakzeil?

Thema

Voor echte zeelieden zal de titel wellicht bekend in de oren klinken. De Slag in de Rondte is namelijk een beruchte, vijfdaagse zeilwedstrijd (en met name uitputtingsslag) waarbij de deelnemers aan boord kruipen van historische zeilcharterschepen, zoals aken, tjalken en klippers en ander zeewaardige schepen met een zeil.

Deze watermarathon wordt al sinds 1995 jaarlijks gehouden op de getijdenwateren van de Waddenzee. Volgend jaar is dus het 30-jarige bestaan van deze wedstrijd, dus we zijn ruim op tijd met het plaatsen van het bordspel dat gebaseerd is op deze race. Net als in de echter wedstrijd dienen spelers slim gebruik te maken van de winrichtingen en de getijen. Door de juiste windrichting te berekenen en je laten mee stromen door het getij, kun je een hoop vaart maken. Net als in de echte wedstrijd gaan spelers de verschillende havens en eilanden bezoeken en starten de zeebonken in Harlingen.

Dat het thema een belangrijk onderdeel is van de totstandkoming van het spel Slag in de Rondte, blijkt uit het spelregelboekje. Over de totstandkoming van het spel, hieronder meer. De spelregels openen met een verhaal over ruige zeebonken en wilde wateren om de sfeer vast te zetten en ook de uitleg van het, in de regel eenvoudige spel, nemen de makers tijd om je mee te nemen in de uitleg van de achtergrond van de spelmechanismes. Zo leer je misschien ook nog wat over eb, vloed, windrichtingen, typische zeiltermen en meer. Vooropgesteld, je hoeft geen zeilervaring te hebben om dit spel e spelen, maar het kan uiteraard geen kwaad. Om speler met de minste zeilervaring alvast wat extra wind in de zeilen te gunnen, mag deze speler als eerste dobbelen.

Oorsprong

Voorafgaand aan het schrijven van deze blog spraken we met de maker van het spel via online chat en hij was vriendelijk genoeg om ons wat over de totstandkoming van het spel te vertellen.

Het spel Slag in de Rondte is bedacht door Dolf Siere. Dolf Siere heeft niet alleen Slag in de Rondte het spel bedacht, maar organiseert ook al 25 jaar de gelijknamige wedstrijd die iedere herfst op het wad wordt gevaren.

Op een gegeven moment had Dolf, striptekenaar, Harlinger en beroepsschipper op een zeilklipper en dus een heuse zeebonk, het idee om een spel te bedenken geïnspireerd op de door hem geliefde zeilwedstrijd. Dolf werd dan ook aangespoord door zijn partner en theatermaker Hanneke de Man om het spel te ontwikkelen. Hij ging aan de keukentafel aan de slag met plakkertjes, klassieke spelcomponenten zoals pionnen en dobbelstenen, maar ook een oude zeekaart. Hieronder zie je ook wat informatie en foto’s over de ontwikkeling van het spel die we van de makers ontvingen voor deze blog.

Uiteindelijk brachten Dolf en zijn familie het spel zelf uit. Een zelfbedacht spel met eigen teksten, fotografie, illustraties en artwork. Oorspronkelijk kende het spel een oplage van zo’n 300 stuks en sneden ze zelf hun spelborden. Hun werk werd beloond met een vermelding in de top vijf spellen van 2023 aldus de Trouw.

Spelverloop

Zoals hierboven beschreven is het spel gebaseerd op de echte race en dienen spelers dan ook gebruik te maken van de wind(richtingen) en het getij om het tij in de race te keren. De speler die als eerste de bestemmingen bereikt, wint het spel.

Aan het begin van het spel leggen spelers het spelbord in het midden van de tafel, ontvangen ze allemaal een scheepje en vlaggen in diens gekozen kleur, neemt een irritante zeehond plaats in de Noordzee en leggen ze de timer die het getij weergeeft en de pijl voor de windrichting klaar.

Tijdens hun beurt mag de actieve speler dobbelen om diens scheepje te verplaatsen. Spelers starten hierbij dus in Harlingen. Aan het begin van de beurt kijk je naar het eerstvolgende veld waar je naar toe wilt verplaatsen en dat veld geeft de vaarrichting in aan dus ook welke invloed de wind en het getij heeft. Heb je wind mee en de stroomrichting van het getij ook mee dan mag je drie dobbelstenen werpen. Heb je slechts een enkel van deze elementen mee, dan mag je twee dobbelstenen werpen. Heb je geen enkel element mee, dan mag je slechts een enkele dobbelsteen werpen. De totale worp geeft aan hoeveel vakjes je scheepje verplaatst.

Naast deze verplaatsingsregels Kom je langs een haven dan mag je aanmeren en een vlaggetje plaatsen. Afhankelijk van het getij kan het zijn dat je op een zandbank vast te komen zitten. Pas dus op met eb. Gooi je een drie of een acht? Dan mag je de windrichting draaien. Gooi je een zeven? Dan mag je de zeehond als een soort Struikrover van Catan ergens op het bord plaatsen om een vaarrichting te blokkeren. Het getij wordt bepaald door een zandloper. De ene zijde is vloed en de andere zijde is eb, dus na verloop van tijd wisselt het getij.

Conclusie

Slag in de Rondte voelt als een klassiek bordspel. Dat komt onder meer door de tekenstijl van Dolf Siere, maar ook door de nostalgie van de klassieke gameplay. De gameplay is een roll-en-move met een twist en is daardoor makkelijk op te pakken door spelers die vooral bekend zijn met klassiekere familiespellen. De twist is thematisch van aard en zal nostalgische zeebonken zeker en vast aanspreken. Ahoi!