Review: Sky Team (999 Games)

Heb jij vliegangst? Er zijn voldoende mensen die liever niet een vliegtuig instappen, ondanks het een van de veiligste manieren van reizen is. Het voelt misschien wat onwennig om zo hoog boven de grond te vliegen in een koekblik onder de verantwoordelijkheid van een tweetal piloten. Piloterij is vast een stressvolle baan, want je bent verantwoordelijk voor duur materieel en nog veel belangrijker: de levens van je passagier. In Sky Team kunnen spelers deze stress ervaren vanuit de comfort van hun thuis. Wie kies jij als (co-)piloot?

Sky Team is de nieuwe asymmetrische, coöperatieve topper voor twee spelers van 999 Games. Topper? Ja, dat klopt. Dit spel heeft al meerdere prijzen gewonnen en voldoende lof ontvangen. Einde recensie? Zeker niet, er is genoeg te vertellen, maar ik geef alvast een spoiler: we houden van dit spel.

In Sky Team neemt de ene speler de rol aan van piloot en de andere speler kruipt in de schoenen van de co-piloot. Iedere speler heeft diens eigen taken, maar het spelverloop is voor beide spelers vergelijkbaar. Het is dus een asymmetrisch spel, maar geen ondoordringbaar samenstel van complexe regels, maar iedere rol voelt wel net even anders wat de speelbaarheid vergroot. Wat tevens de speelbaarheid vergroot, zijn de scenario’s. Het spel bevat namelijk verschillende scenario’s die spelers kunnen spelen. Elke scenario heeft specifieke regels en voegt verschillende modules toe om het spelverloop om te gooien en nieuwe uitdagingen te introduceren.

Hoe verloopt Sky Team? Tijdens het spel proberen spelers in verschillende rondes hun vliegtuig veilig te landen. Om dit te doen gebruiken spelers hun vier dobbelstenen om acties te verrichten. Aan het begin van een ronde, voordat spelers hun dobbelstenen werpen, mogen ze beperkt met elkaar communiceren, maar zodra de dobbelstenen geworpen zijn, mogen spelers niet meer communiceren. Spelers zetten de dobbelstenen op verschillende vakken op het spelbord om de verschillende acties te kunnen spelen, maar op sommige vlakken kunnen enkel dobbelstenen van bepaalde waardes en/of kleuren worden geplaatst. Overigens is iedere speler verplicht om een dobbelsteen te alloceren om de snelheid en de positie van de het vliegtuig te bepalen. Verder moeten met acties spelers het luchtruim naar de landingsbaan leegmaken, hun kleppen openen, landingsstel uitklappen en de remmen activeren. Als spelers een dobbelsteen niet op een andere manier kunnen of willen gebruiken, kunnen ze concentratie krijgen in de vorm van een kopje koffie die ze kunnen inzetten om de waarde van een dobbelsteen enigszins aan te passen.

Spelers dienen voordat de hoeveelheid rondes voorbij zijn een lege landingsbaan in zicht te hebben, alle kleppen, remmen en het landingsstel geprepareerd te hebben en het vliegtuig recht en niet te snel te landen. Staat tijdens het spel het vliegtuig te scheef, bots je met andere vliegtuigen, vlieg je voorbij de landingsbaan of kom je te laat aan, dan heb je verloren.

Sky Team is een prachtig spel met geweldige onderdelen. Het spelverloop voelt uniek, simpel en intuïtief, maar met voldoende uitdaging en veel variatie. Deze topper is daarom een hoogvlieger en een aanrader van liefhebbers van coöperatieve spellen en uitdagende spellen voor twee spelers.