Review: Skull King (Ravensburger)

Ben jij klaar om de wateren te trotseren om een echte piratenkoning te worden? In het slagenspel Skull King gaan spelers strijden om de schat [punten] en “X” [jouw bod] marks te spot! Skull King is een vrij gangbaar slagenspel met een biedmechanisme. We kennen dit soort concepten uiteraard ook van de (inmiddels) klassieke spellen Wizard en Oh Hell! Ook Skull King bevaart al een tijdje de wateren van spelletjesland.

Skull King bevat een deck dat bestaat uit 66 kaarten waaronder een aantal bijzondere kaarten met speciale acties. Deze heruitgave van Ravensburger bevat ook een aantal bijzondere kaarten die geavanceerde spelers aan hun potje Skull King kunnen toevoegen. Het spel duurt tien ronden en in elke ronde krijgt elke speler evenveel kaarten als het aantal van de huidige ronde. Dat betekent dat je in ronde 8, ook 8 kaarten op hand krijgt. In dat opzicht is het erg vergelijkbaar met Wizard.

Nadat spelers hun hand met kaarten hebben kunnen analyseren, gaan ze tegelijkertijd bieden hoeveel slagen zij deze ronde denken te winnen. Spelers kunnen hierbij ook aangeven dat ze nul slagen denken te winnen.

Het spelverloop van een ronde volgt de standaard principes van een slagenspel waarbij één speler een kaart uitspeelt en de andere spelers, indien mogelijk, het voorbeeld volgen (als in dezelfde kleur kaart spelen) en iets anders spelen als dat niet mogelijk is. De speler die de hoogste kaart in de gevolgde kleur speelt, wint de slag en mag de volgende slag als eerste een kaart spelen.

Wat veel slagenspellen anders maakt dan andere slagenspellen zijn de kaarten met bijzondere effecten. Tijdens een slag mag een altijd (in plaats van een reguliere genummerde kaart) een van de speciale, ongenummerde kaarten te spelen. Deze bijzondere kaarten en hun effecten beïnvloeden het verloop van een slag en kunnen er dan ook voor zorgen dat je een slag wint of juist verliest. Op die manier hebben spelers meer directe invloed op het spelverloop. Skull King onderscheidt zich dan ook juist door deze speciale kaarten. Het concept van speciale kaarten is niet nieuw, ook Wizard en andere slagenspellen gebruiken dit concept, maar Skull King heeft veel speciale kaarten met effecten die je niet terugziet in andere slagenspellen.

Spelers verdienen punten voor juiste biedingen, maar kunnen ook minpunten verdienen. Spelers doen er daarom goed aan om een realistisch bod te maken. Skull King is niet origineel, maar wel een klassieker voor liefhebbers van slagenspellen met een mooie vormgeving en een thema dat een breed publiek aanspreekt.