Review: Rolling Seas (Nuts! Publishing)

“Al die willen te kaap’ren varen, moeten mannen met baarden zijn.” Althans, dat is een vereiste als ik een Nederlandstalig zeemanslied moet geloven. Wat zijn nou de vereisten om een echte piraat te zijn? Als ik Hollywood moet geloven hebben piraten een ooglapje, een grote hoed, een houten been, scheve en gele tanden of een gebrek aan tanden, scheurbuik, een voorliefde voor rum, een papegaai en een baard. Helaas kan ik maar een van de vereisten afvinken: de baard. Gelukkig kan ik in Rolling Seas, een nieuw spel van Nuts! Publishing dat binnenkort verschijnt op Kickstarter, in de leren laarzen en het houten been van een piraat kruipen om wat Caribische calamiteiten te beleven. Na een potje Rolling Seas zal ik de beste piraat zijn die je ooit hebt gezien. Yarrrrr landrotten, we gaan kaap’ren varen! 

Achtergrond

Rolling Seas is een zeer thematische roll/flip en write van Nuts! Publishing. Je hoort het goed: flip en roll. In Rolling Seas ga je niet alleen meerdere dobbels werpen, maar je gaat tevens kaartjes draaien. Op basis van de getrokken kaartjes verschijnen er vormpjes op je kaart en op basis van de dobbelstenen ga je routes uitstippelen en op ontdekkingstocht. Hierover later meer. 

Nuts! ken je misschien beter van de complexere oorlogsspellen, maar al langere tijd brengt Nuts! een divers scala aan verschillende spellen uit. Een van mijn favoriete spellen van 2024 is het kleinschalige 4X-spel Diluvium: een zeer thematisch, uitgebreid maar wel toegankelijk spel. Met Rolling Seas heb ik een vergelijkbare ervaring als Diluvium. Enorm veel mogelijkheden, een uitgebreid en behapbaar spel met een duidelijke thematische inslag!

Van Nuts! mocht ik een prototype van Rolling Seas proberen, samen met Iris van CrimsonBoardgames. Iris ging mij voor en publiceerde een playthrough van haar solo avontuur in de wilde wateren van Rolling Seas. Haar video kun je hier vinden.

Spelopzet en doel

Aan het begin van Rolling Seas ontvangt iedere speler een bordje met een schip (een soort scorevel vergelijkbaar met andere roll and writes) en een landkaart (enigszins vergelijkbaar met het briljante Cartographers). Op hun schip houden spelers bij hoe sterk hun kanonnen zijn, hoe wendbaar hun schip is, hoeveel proviand en goud ze momenteel hebben, maar nog veel belangrijker: hoeveel punten hun sterke piratenverhalen waard is. Met deze verhalen/legendes kunnen spelers namelijk roem vergaren elke keer als zijn een haven bezoeken en de speler met de meeste roem wint Rolling Seas. Spelers proberen dus zoveel mogelijk verhalen/legendes te verzamelen op hun reis door avonturen te beleven en door te ontdekken.

Naast dat iedere speler deze twee spelersbordjes ontvangt, ontvangen zij ook een kompas om hun windrichting bij te houden. Spelers stellen met verschillende kaarten een stapel met avonturen samen en zijn klaar om te spelen. Als ze stapel met kaarten leeg is, is het spel teneinde en wint de piraat met de meeste roem. 

Spelverloop

Iedere ronde verloopt op dezelfde wijze. Een van de spelers trekt een kaart van de avonturenstapel, de dobbelstenen worden geworpen en spelers mogen tegelijkertijd één van de drie beschikbare acties verrichten.

Aan het begin van de ronde wordt een kaart van de avonturenstapel opengedraaid. Er zijn smooth sailing kaarten en avonturen. Bij een smooth sailing kaart, kruisen spelers bepaalde elementen af op hun schip. Ze ontvangen goud en/of proviand en/of piraten en/of zeemonsters worden sterker. Bij een avontuur moeten spelers de afgebeelde vorm tekenen op hun landkaart. Op de kaart staat ook aangeven aan welke “coördinaten” deze vorm moet grenzen. Er zijn verschillende avonturen die spelers kunnen ontdekken:

  • Zeemonsters: spelers moeten proviand inleveren tenzij ze voldoende kanonnen hebben. Spelers ontvangen verhaalpunten. 
  • Piraten: spelers moeten veel proviand betalen, tenzij ze voldoende kanonnen hebben om de piraten te verslaan. Spelers ontvangen altijd een verhaalpunten, maar als ze winnen van een piraat ontvangen ze tevens extra bonussen. 
  • Events: dit zijn vakken waar je doorheen moet  zeilen, maar je mag hier niet blijven staan. Je krijgt verhaalpunten als je hier doorheen zeilt. 
  • Rotsen: deze vlakken blokkeren je zeiltocht en zijn onbegaanbaar. Als je Rolling Seas met meerdere spelers speelt, moeten andere spelers deze rotsen tekenen en kunnen zij jou dus dwarsbomen.
  • Stromingen: leveren extra bewegingen op in een specifieke stroom, maar ook verhaalpunten. 
  • Hinderlagen: deze kaarten komen enkel voor in de multiplayer modus. Spelers leggen voor elkaar ene hinderlaag aan.

Nadat de kaart is afgehandeld worden er vier dobbelstenen gedobbeld. Drie windrichtingen en een ontdekkingsdobbelsteen. Spelers voeren vervolgens een van de drie beschikbare acties uit:

  • Zeilen: kies een windrichting en verplaats je door bewegingspunten te spenderen. Je mag proviand  inleveren voor een extra beweging. Met de richting meevaren is goedkoper dan tegen de gekozen richting invaren. Door te zeilen kun verschillende avonturen beleven en dus verhaalpunten verdienen. Door te zeilen kun je je ook richting land en havens manoeuvreren om in volgende beurten te ontdekken of om een haven te bezoeken. Spelers teken een lijn om te zeilen en zeilen altijd vanaf hun laatste punt. 
  • Ontdekken: Je kan een aangrenzend stuk land ontdekken en de bonussen pakken die zijn aangeven door de dobbelsteen op het centrale spelbord. Door ancient monoliths te bezoeken is de keuzemogelijk voor een bonus groter en kun je mogelijk verhaalpunten en bonuspunten verzamelen. Door te ontdekken kan je ook mogelijk kanonnen bouwen.
  • Haven bezoeken: door een haven te bezoeken kun je verhaalpunten scoren op de renown track (de daadwerkelijke punten) en je kan je schip upgraden, laadruim vullen met proviand en kanonnen kopen. 

Oordeel

Het einde van het spel is in zich als de avonturenstapel leeg is. Vervolgens scoor je nog een laatste keer je verhaalpunten. De manier van punten scoren in Rolling Seas vind ik een erg interessant mechanisme en ook nog eens erg thematisch. Spelers gaan namelijk op avontuur om verhalen te verzamelen en zodra ze in een haven komen, kunnen ze deze verhalen vertellen voor roem. Hoe vaker spelers verhalen verzamelen en hoe vaker ze in een haven komen, des te groter hun roem als piraat wordt. 

De combinatie tussen een roll en write en een flip en write zorgt voor extra dynamiek en variatie. De avonturen doen me wat denken aan het mechanisme van Cartographers doordat spelers vakjes met verschillende gebieden op een kaart tekenen, maar daar houdt de vergelijking ook wel op. Spelers proberen een route te plannen en punten te optimaliseren. Ook de gameplay is erg thematisch en het mechanisme met de windrichtingen werkt intuïtief. De gameplay is uitbreidt, zeker voor een roll en write, maar zeker behapbaar. Het voelt hierdoor meer als een grootschalig bordspel dan een simpel dobbelspelletje. De solomodus werkt uitstekend, maar de multiplayer modus is zeker interactief door de rotsen en hinderlagen, waardoor spelers wel echt het gevoel hebben dat ze samen de wilde wateren aan het ontdekken zijn.