Review: Remember the Music (Asmodee)

Het lijkt dat muziekspellen weer helemaal hip zijn. Spellen zoals Hitster staan al langer bovenaan de hitlijsten en ook andere singles vliegen als warme broodjes over de spreekwoordelijke toonbank. Naast deze inmiddels grijsgedraaide LP’s is er voor de spelers die graag hun muziekkennis op de proef stellen een nieuw spel beschikbaar: Remember the Music. Remember the Music, gedistribueerd door Asmodee, is een klassiek triviaspel, maar gericht op muziekvragen en met een twist. Perfect voor dat ene familielid of die ene gekke vriend waarvan muziekkennis diens gehele persoonlijkheid vormt.

Over die twist in de gameplay van Remember the Music schrijf ik hieronder meer. Hoe zit het eigenlijk met mijn eigen muziekkennis? Toegegeven: ik ben bijzonder slecht in muziektriviavragen, maar gelukkig ken ik DJ Bart. DJ Bart is, zoals zijn doet vermoeden, DJ, maar is daarnaast ook een muziekliefhebber (vanzelfsprekend) en blijkbaar een muziektriviamonster. We gaven het spel daarom ook mee aan de DJ om zijn ervaringsverslag te krijgen. Mijn eigen muzieksmaak is waarschijnlijk ook iets te obscuur om verwerkt te worden in een triviaspel. Hipster-alert.

Remember the Music bevat verschillende spelvarianten (1 tegen 1, teamverband, etc.), maar in de basis verloopt het spel hetzelfde. Spelers leggen het spelbord klaar, kiezen een kleur en leggen de kaarten met trivia-vragen in handbereik van alle spelers. Vervolgens wordt de dobbelsteen geworpen om te bepalen welke speler(s) mogen beginnen.

Elke beurt wordt er een kaart met vragen opengedraaid. De tijd begint te lopen en spelers moeten op basis van de vragen/hints op de kaart de juiste artiest raden. Er staan meerdere vragen/hints op de kart. Als je op basis van een vraag/hint al het antwoord weet, kun je antwoord geven. Hoe eerder je een juist antwoord hebt, des te meer punten je ontvangt. Als er geen (juist) antwoord wordt gegeven, wordt de volgende vraag gesteld (uiteraard blijft het antwoord hetzelfde). De allerlaatste vraag/hint is telkens een muziekfragment die je kunt afspelen door de QR-code op de kaart te scannen. Doordat er meerdere vragen worden gesteld over de artiest, krijg je telkens een beetje meer informatie, maar wordt het ook steeds makkelijker om te raden om welke artiest het gaat.

Ondanks deze twist in de vraagstelling blijft Remeber the Music een triviaspel gericht op de muziekliefhebber. Heb je nou niks met triviaspellen of met muziek, dan zal dit niet je ding zijn. Ben je verzot op een potje Trivial Pursuit, Hitster en speel je graag een gezelschapsspel onder het genot van de Top 2000, dan ligt dit spel waarschijnlijk wel in je straatje. DJ Bart heeft zich overigens enorm vermaakt en zijn tegenspelers ingemaakt, dankzij zijn uitgebreide muziekkennis.