Review: Pizzachef de Nieuwe Generatie (Benki Games)

Enige tijd geleden verscheen het spel Pizzachef. Een luchtig doch strategisch en smakelijk spel van Nederlandse (pizza)bodem. Pizza is internationaal en ook Pizzachef gaat binnenkort de internationale markt op, maar met een nieuw recept en nu nog lekkerder. De campagne voor Pizzachef de Nieuwe Generatie is momenteel dan ook actief op Kickstarter. Wij mochten een prototype bekijken van deze nieuwe editie en de uitbreiding.

Een tijdje geleden had ik me voorgenomen om een steenoven te bouwen in onze nieuwe tuin. Waarom? Is dat überhaupt een vraag? Wie wil er nu niet toegang hebben tot oneindig veel zelfgemaakte steenovenpizza’s! Ik heb me ingelezen in het proces en daarna betrad ik de rabbit hole van steenovenvideo’s, DIY-instructies en alle bijbehorende ervaringsverslagen. Wat blijkt, meestal bouw je niet een enkele oven, maar bouw je meerdere iteraties en elke nieuwe iteratie is een verbetering ten opzichte van je vorige bouwwerk. Je eerste oven werkt wellicht, maar toch zie je altijd ruimte voor verbetering.

Voor bordspellen geldt denk ik hetzelfde als voor pizzaovens. Althans, dat dachten de makers van Pizzachef waarschijnlijk ook. Ze hadden een vermakelijk en smakelijk recept, maar voor de tweede editie van hun populaire pizzaspel, wisten ze het recept verder te verbeteren. Veel is gelijk gebleven aan het oorspronkelijke spel (die recensie kun je overigens hier teruglezen), maar met wat nieuwe toppings weten ze het spel nog dynamischer en interessanter te maken.

In Pizzachef de Nieuwe Generatie gaan spelers pizza’s bereiden en bezorgen in een traditioneel Italiaans dorpje dat pizzaverslaafd is. Spelers krijgen iedere beurt 2 acties en mogen deze inzetten om:

• missies te kiezen (kaarten waarmee ze door bepaalde voorwaarden te vervullen, punten kunnen verdienen);
  • bestellingen aan te nemen (kaarten waarmee spelers bepaalde pizza’s met bepaalde ingrediënten op bepaalde adressen bezorgen voor, inderdaad, punten);
  • spieken in de notities van de chef (kaarten pakken, waarmee je in latere rondes bepaalde eigenschappen kunt activeren);
  • toppings te verzamelen van markt om hun pizza’s te bereiden;
  • kaarten of toppings af te leggen;
  • de marktvoorraad te verversen; en/of
  • pizza’s te bezorgen.

Zoals we bij onze oorspronkelijke recensie al aangaven: Pizzachef is een smakelijk en vermakelijk spel in de categorie van gemoedelijke en luchtigere spellen. Dat geldt ook voor de Nieuwe Generatie. Pizzachef is behapbaar en zal een hoop verschillende mondjes weten te voeden. Het thema en de gameplay zullen namelijk een brede doelgroep aanspreken. Net als een lekker stukje pizza.

In deze nieuwe editie is de gameplay ten opzichte van het origineel gestroomlijnd en verduidelijkt. Er is een verzameling aan mooie nieuwe artwork bijgekomen, er zijn wat nieuwe elementen inbegrepen bij de missiekaarten en de notities van de chef, maar de ingrijpendste wijziging is hoe de markt werkt. In het oorspronkelijke spel waren er verschillende marktstallen, maar nu is de markt een geheel waarbij spelers middels een klein puzzeltje ingrediënten verzamelen en deze nieuwe vorm van gameplay maakt het dynamischer, interactiever en duidelijker. Een andere nieuwigheid is de uitbreiding: de slinkse chef. De extra kaarten in deze uitbreiding zorgen voor extra interactie tussen spelers, waardoor spelers elkaar lekker kunnen pesten.