Review: Pixies (Gam’inBIZ)

In het bos wonen pixies, magische bosbewoners die zich verstoppen tussen de bomen, struiken, bladeren en ander groen. In het spel Pixies gaan spelers deze wezens in een tableau leggen om zo de meeste punten te verdienen. Noemenswaardig: alle artwork zijn foto’s van knutselwerkjes met materiaal gevonden in het bos en de natuur. Hoe gaaf is dat!?

Naast de prachtige kaarten bevat Pixies vooral ook elegante gameplay. In het spel gaan spelers kaarten verzamelen om toe te voegen aan een grid van 3 bij 3 kaarten. Spelers verdienen punten op basis van de verzamelde kaarten, maar het is meer dan enkel een set collection en dat komt door de unieke wijze waarop spelers punten verdienen en hun grid samenstellen.

Om de beurt pakt de actieve speler een kaart uit de markt en plaatst deze op diens grid. De nummer op kaart komt overeen met de plek op het grid waar spelers de kaart kunnen/moeten plaatsen. Als je een vakje op het grid hebt gevuld is deze gevuld, maar nog niet perse vol. Als een speler weer een kaart pakt met een nummer van een locatie dat al is gevuld, heeft die speler een keuze om deze kaart omgedraaid onder de eerdere kaart te plaatsen of juist die eerdere kaart te draaien en de nieuwe kaart daar bovenop te plaatsen. Een dergelijk vakje is nu vol en voor volle plekjes verdien je punten. Wat als je een kaart niet op de juiste locatie kan plaatsen? Deze kaart die je gesloten op een lege plek te plaatsen en deze kaart mag je niet omdraaien.

Als een volledig grid gevuld is komt een ronde teneinde en verdien je (min)punten voor verzamelde pixies, je grootse aaneengesloten collectie in dezelfde keur en voor volle vakjes. Na drie rondes is het spel teneinde.

Een feeëriek en supergaaf vormgegeven spel.