Review: Nekojima (Unfriendly Games)

Katteneiland, oftewel Nekojima – de Latijnse schrijfwijze van de samenvoeging van deJapanse woorden voor kat en eiland – heeft nog geen stroom. Er moeten veel hoogspanningsmasten worden geplaatst en aangesloten, maar er is beperkt ruimte aanwezig op het eiland. De ingenieurs, oftewel de spelers, moeten de hoogte in op zoveel mogelijk masten en kabels te plaatsen. Dit is niet zonder gevaar, want de masten staan niet stabiel en de elektriciteitskabels mogen niks raken. Het helpt ook niet mee dat de katten van het eiland in de weg lopen…

Spelopzet en spelverloop

Het katteneiland wordt weergegeven door een stevig rond plateau dat in vier taartpunten is verdeeld. Dit zijn de verschillende regio’s van het eiland. Aan het begin van het spel wordt dit plateau in het midden van de tafel geplaatst. De verschillende masten (waarvan er altijd twee zijn verbonden van een touwtje en waarbij de kleur van het touw correspondeert met de lengte van het touw) worden gesorteerd per kleur van het touwtje. De katten, dobbelstenen en trekzak met blokjes worden in handbereik van alle spelers geplaatst.

Het spel kan zowel coöperatief als competitief worden gespeeld, maar het spelverloop blijft in principe hetzelfde. De actieve speler rolt twee dobbelstenen. De kleuren van de dobbelstenen komen overeen met de verschillende regio’s waar deze speler de twee masten moet plaatsen die verbonden zijn met een touwtje. Bij een zwarte worp mag een andere speler de regio voor die dobbelsteen bepalen en bij een joker mag de actieve speler zelf bepalen welke kleur de dobbelsteen vertegenwoordig.

Om te bepalen welke kleur touw en bijbehorende twee masten een speler moet plaatsen, trekt de speler een houten blokje uit de trekzak. Indien er een zwart blokje wordt getrokken moet een speler naar keuze later een kat aan een van de touwen in het bouwwerk hangen. Spelers trekken net zo lang blokjes tot ze een kleur hebben die overeenkomst met de masten.

Spelers mogen op de ondergrond bouwen of bovenop eerder geplaatste masten, maar moeten zorgen dat de masten in de juiste regio’s worden geplaatst en de touwen en masten mogen elkaar niet aanraken om kortsluiting te voorkomen. Spelers mogen wel door de masten in hun handen te houden en draaien, de vorm van het touwtje enigszins beïnvloeden naar hun voorkeur.

Spelers die samenwerken proberen zoveel mogelijk masten te plaatsen zonder dat de toren inzakt en competitieve spelers proberen er voor te zorgen dat de toren niet instort tijdens hun beurt, want anders zijn zij de loser. Als spelers meer uitdaging zoeken, zijn er ook wat spelvariaties. Een daarvan gebruikt fiches met nestjes er op. Deze worden bovenop masten geplaatst zodat hier geen masten bovenop geplaatst kunnen worden. Er is ook een uitbreiding beschikbaar met een grote Japanse poort (een torii) die aan het begin van het spel op het spelbord wordt geplaatst.

Oordeel

Nekojima is een intrigerend behendigheidsspel. Samen aan een toren bouwen net zo lang tot deze toren instort is een beproefd spelconcept, maar de unieke onderdelen manier van bouwen zorgen ervoor dat Nekojima een unieke speelervaring biedt. Daarnaast zijnde onderdelen van hoge kwaliteit en is vormgeving fraai, waardoor het niet een dertien in een dozijn behendigheidsspel is.

Tijdens Spiel 2024 viel mijn oog op dit spel. Trouwe lezers weten dat ik een enorme liefhebber van behendigheidsspellen ben. Eerdere schreven we al een blog over leuke behendigheidsspelletjes. Op de tweede dag van Spiel besloot ik een lange rij te trotseren om Nekojima aan te schaffen en had ik ook het geluk om de bedenkers van het spel te ontmoeten en mijn exemplaar te laten signeren. Nekojima was een van de eerste spellen van mijn Spiel-haul die op tafel belandde en heb inmiddels veel potjes met verschillende spelers en groepjes kunnen spelen, waardoor ik met zekerheid kan zeggen dat het spel bij al deze mensen in de smaak is gevallen en dus ook een brede groep van spelers aanspreekt. Nekojima is inmiddels een van mijn favoriete behendigheidsspellen, samen met Rhino Hero Super Battle.