Review: Mission Control Critical Orbit (Geronimo Games)

Mission Control to Major Dice. Houston, we have a problem. In Mission Control proberen spelers gezamenlijk de missie tot een succesvol einde te brengen, maar iedere speler draagt op een unieke wijze een steentje bij. Mission Control, locked!

Mission Control: Critical Orbit is een real-time coöperatief, asymmetrisch roll-en-writespel. Dat is een mondvol en een combinatie die je wellicht niet had verwacht. Jij en drie vrienden proberen gezamenlijk te zorgen dat de gezagvoerder leidingen kan plaatsen om zuurstof naar cilinders te vervoeren. Hiervoor dienen spelers leidingen en kleppen te verzamelen en de cilinders te ontgrendelen. Heb je geen drie vrienden die willen meedoen? Je kan het spel ook met minder spelers en een A.I. spelen, maar het spel is duidelijk gemaakt voor vier spelers.

Iedere ronde gooit de gezagvoerder 3 dobbelstenen en bepaalt deze gezagvoerder, na overleg met de andere spelers, welke dobbelstenen de spelers krijgen en welke de gezagvoerder zelf gebruikt. De gezagvoerder krijgt Tetris-achtige tegels om leidingen te plaatsen, ontgrendelkaarten om cilinders te ontgrendelen en onderdelen om kleppen te maken. De gezagvoerder heeft hiervoor de andere spelers nodig.

De andere spelers nemen de rollen aan van controleposten in Houston, Keulen en Bengaluru. Iedere van deze spelers heeft een eigen vel om een minigame te spelen. Spelers schrijven de waardes van de twee dobbelstenen op hun velletje naast eerder geplaatste nummers op. Houston moet vormpjes maken met dezelfde waardes om zo tegels vrij te spelen. Keulen moet cellen vullen door getallen te stapelen en speelt hiermee ontgrendelkaarten vrij. Bengaluru speelt een afgeleide van sudoku om kleppen vrij te spelen.

Als spelers vakjes inkleuren met een ster, krijgt een andere speler een bonus. Terwijl de andere spelers lekker aan krabbelen zijn, kan de gezagvoerder alle verkregen tegels, klepjes en cilinders met elkaar verbinden in de hoop genoeg zuurstof vrij te spelen om te winnen. Dat klinkt eenvoudig, maar spelers doen dit allemaal in realtime.

Mission Control: Critical Orbit is een grappig en hectisch spel voor vier spelers. Het spel voelt innoverend omdat drie spelers allemaal een eigen roll-en-writespel aan het spelen zijn en een speler weer op totaal andere manier aan het puzzelen is. Met name de gezagvoerder moet onder druk keuzes maken en de andere spelers kunnen aansturen. Een grappige en vlotte activiteit voor een hechte of goed op elkaar afgestemde groep.