Review: Micro Hero – Hercules (Grammes Edition)

In dit eerste deel van Micro Hero – een nieuw deckbuilder roguelike spelsysteem voor de sologamers – staan Hercules en zijn 12 werken centraal, maar niet op de manier dat je zou denken. Hercules is namelijk een personage in een handpoppentheater. Micro Hero is een nieuw spelsysteem van Léandre Proust, de uitgever en auteur van Clash of Decks. Net als bij Clash of Decks bevat is ieder Micro Hero spelletje een klein deckje dat je verder kunt uitbreiden en/of kunt combineren. Een spelletje is overigens te krijgen voor een klein bedrag aangezien Grammes Edition spelers de mogelijkheid biedt om te betalen wat ze willen. In de eerste Micro Hero nemen spelers dus de rol aan van Hercules, maar nieuwe delen staan al op de planning.

Achtergrond & thema

Wie is Hercules eigenlijk? Herakles (beter bekend als Hercules door diens Romeinse benaming en het gelijknamige Disney-personage) was een van de helden uit de Griekse mythologie. Hercules is de zoon van Alkmene na haar affaire met Zeus, de oppergod van het Griekse Pantheon. Gelijk volgens zijn gebruikelijke m.o. vermomde Zeus zich om misbruik te maken van een situatie en zo Alkmene te versieren. Zeus heeft consent nooit goed begrepen. Zeus zijn vrouw -en tevens zus – Hera, was een jaloers wezen en uit angst voor de jaloezie van Zeus’ vrouw Hera, stelde Alkmene haar zoon beschikbaar aan de goden. Uiteindelijk was Hera die voor het onbekende schepsel zorgde, niet wetende dat het de liefdesvrucht van een affaire was. Hercules zoogde zo hard tijdens het voeden dat Hera haar melk over de hemel spoot en zo de Melkweg vormde. De goddelijke moedermelk schonk Hercules bijzondere krachten en bovennatuurlijke sterkte.

Op een gegeven moment werd Hercules teruggeven aan zijn biologische moeder. Hera was zo jaloers op de affaire dat ze besloot wraak te nemen op het onschuldige schepsel in plaats van haar home wrecker-man. Hera maakte Hercules gek van woede en in zijn razernij vermoorde hij zijn vrouw en kinderen (net als Kratos in God of War! Waar zouden ze de inspiratie vandaan hebben?). Om boete te doen voor deze daad, werd Hercules opgezadeld met 12 opdrachten, de 12 werken van Hercules. Hercules moest:

  1. de leeuw van Nemea doden, een vermeend onsterfelijke leeuw;
  2. de Hydra doden, een slangwezen met koppen die in veelvoud terug groeide;
  3. de Hinde van Keryneia vangen;
  4. het Erymanthische zwijn vangen;
  5. de stallen van Augias schoonmaken met 3000 runderen en 30 jaar aan onopgeruimde mest;
  6. de Stymphalische vogels verjagen ;
  7. de stier van Kreta (waar overigens de vrouw van Koning Minos een gek oogje op had…) vervoeren;
  8. de vleesetende paarden van Diomedes ophalen;
  9. de gordel van Hippolyte, koningin van de Amazones, voor zich winnen;
  10. de kudde van de drievormige reus Geryones stelen;
  11. de gouden appels van de Hesperiden, dochters van de titaan Atlas, roven; en tot slot
  12. de driekoppige hellehond Cerberus ontvoeren uit de onderwereld.

Spelverloop

In Micro Hero: Hercules staat dezelfde held centraal, maar om een andere reden. De Hydra is een collectief creatief theaterbrein (een beetje zoals Shakespeare) en fan van de hardwerkende poppentheaterdirecteur Hercules. De Hydra schrijft meerdere verhalen met Hercules in de hoofdrol en spelers gaan het toneelstuk met deze 12 korte verhalen naspelen om hopelijk een succesvol stukje handpoppentheater neer te zetten. In het spel Micro Hero: Hercules gaan spelers dus de 12 werken naspelen die ik hiervoor noemde.

In deze deckbuilder – voor één enkel persoon – gaat de speler het opnemen tegen de 12 werken in 12 spelrondes. De 12 werken worden geschud en een willekeurige kaart van deze stapel wordt opengedraaid. Ieder werk heeft levens, verdedigingspunten en aanvalspunten. Spelers moeten alle werken verslaan en gaan hierdoor een eigen deck aan kaarten samenstellen, maar nog interessanter: deze kaarten ook opwaarderen.

Spelers trekken iedere ronde telkens (in beginsel) vijf kaarten en spelen deze kaarten in een volgorde naar keuze. De volgorde is belangrijk want het effect van elke gespeelde kaart wordt versterkt door opvolgende kaarten. Speel je een kaart met een enkel aanvalssymbool als eerste kaart, dan voer je het effect vijfmaal uit. Op deze manier is de volgorde van de gespeelde kaarten van belangrijk.

Met ervaringspunten, kunnen spelers kaarten op de aflegstapel verbeteren, door deze te draaien waardoor er meer symbolen zichtbaar zijn. Dit is een interessant mechanisme, want hierdoor worden deze betere kaarten weer door de stapel gedaan, waardoor je later in het spel betere kaarten tegenkomt. Je moet wel zorgen dat je jouw deck altijd weer correct terugplaatst. Spelers kunnen met ervaringspunten ook nieuwe kaarten kopen.

Met aanvalspunten doen spelers schade afhankelijk van hoe vaak ze een meervoud van de verdediging van de werken kunnen aanvallen. Heb je een 14 aanvalspunten en heeft het werk vier verdedigingspunten, dan doe je drie schade (omdat je drie keer succesvol kunt aanvallen). Hierna valt het werk aan en kun je schade blokkeren met je verdedigingskaarten. Als je schade oploopt moet je wondkaart in je deck nemen. Deze kaart vervuilt je deck en als alle wondkaarten op zijn als je nieuwe moet pakken, heb je verloren. Je kan van deze kaarten afkomen door werken te verslaan.

Verslagen werken voeg je ook toe aan je deck en als je alle werken weet te verslaan heb je gewonnen. Gelukkig kun je het spel opslaan tussen sessies door.

Oordeel

Mirco Hero is een grappig en slim en minimalistisch spelsysteem, waardoor een klein stapeltje kaarten veel mogelijkheden en tactieken bieden. Je moet goed oppassen dat de oriëntatie van je deck correct is, en je moet tijdens je beurt een klein beetje simpel hoofdrekenen om je ervaringspunten, aanvalspunten en verdedigingspunten uit te rekenen, maar het is een simpel, geslaagd, gestroomlijnd kort spelletje met wat unieke en eigenzinnige spelmechanieken voor de solospeler wat je door de kleine voetafdruk makkelijk met je meeneemt.

Heb je interesse gekregen? Op Kickstarter kun je vanaf 6 januari 2024 een setje bemachtigen.