Review: Meeples & Monsters (AEG)

Zowel Meeples en monsters zijn twee elementen die je vaak terugziet in spellen. Meeples zijn die vrolijke kleurrijke poppetjes die als pionnen fungeren en in allerlei spellen verschillende rollen vertolken. De klassieke boeren, de nobele ridders, jonkvrouwen, telemarketeers of gewoon meeples. In Meeples & Monsters zijn meeples niet alleen de centrale spelcomponent, maar ook een belangrijke deel van het thema en een prominent mechanisme. Spelers zetten hun meeples – die ze bewaren in een stoffen zak – in om gevaarlijke monsters en eindbazen te verslaan. Weet je jouw zakken goed te vullen of krijg je de zak in deze bagbuilder vol houten heerschappen?

We weten niet precies welk spel voor het eerst meeples, de houten brede poppetjes, introduceerde aan de spelwereld. Carcassonne maakte de figuurtjes in ieder geval en misschien zelfs onmisbaar in spellen. Zo populair dat spellen zelfs hun hele thema bouwde rondom deze poppetjes. De meeples zijn inmiddels bijna net zo iconisch als pionnen, dobbelstenen en kaarten en komen inmiddels in allerlei vormen en maten. Draken? Daar zijn meeples van. Koffiekopjes? Uiteraard. Windmolens? Moet je het überhaupt nog vragen? Meeples & Monsters bevat een hele hoop van deze poppetjes. Overigens geen unieke, maar wel een hele hoop verschillende kleurtjes en ze spelen een belangrijke rol. Niet alleen in het spelverloop, maar ook in de aankleding van het spel. De illustraties op de verschillende speelkaarten bevatten de kenmerkende vorm van meeples, waardoor alle illustraties lijken op de houten poppetjes.

Meeples & Monsters is een bag builder gecombineerd met wat lichte elementen van een worker placement (vooral qua actiekeuzes). De term bagbuilder zegt je misschien minder dan een deckbuilder, maar het principe is hetzelfde. In plaats van een deck met kaarten, stellen spelers een zak samen. Denk aan Kwakzalvers van Kakelenburg waarbij spelers verschillende fiches in een zak verzamelen in hoop tijdens een ronde de juiste fiches uit hun zak trekken. Dit spel kent geen ontploffingen, maar uit hun zak de verschillende meeples die ze tijdens het spel verzamelen. Deze meeples zetten de spelers vervolgens in om acties op het speelbord te verrichten of om monsters aan te vallen. Daarbij dienen ze wel rekening te houden met de kleur van hun meeples, want ze hebben verschillende eigenschappen en krachten die spelers kunnen inzetten.

Iedere beurt trekt een speler een aantal meeples uit de zak. Aan het begin hebben spelers enkel witte en grijze meeples in de zak. Witte meeples kun je gebruiken voor basisacties, maar aan de grijze meeples heb je op zichzelf niks. Tijdens het spel stroomt je zak langzaam vol. Met de verworven meeples voer je verschillende acties uit op het bord. Deze acties omvatten het upgraden van je meeples, het toevoegen van nieuwe meeples aan je buidel, het vechten tegen monsters door meeples op monsterkaarten af te sturen, of zelfs het upgraden van de stad door tegels te bouwen en nieuwe acties vrij te spelen. Aan het einde van de beurt van een speler worden meeples die ze getrokken hebben aan de kant gezet en trekken ze nieuwe meeples. Als de zak leeg is, vult de desbetreffende speler deze weer met al diens aan de kant geplaatste meeples.

Monsters vallen spelers aan door meeples te plaatsen. Alle meeples vertegenwoordigen een bepaalde kracht en spelers kunnen hun meeples tijdelijk en permanent krachtiger maken. Als er voldoende aanvalskracht is ingezet, is het monster verslagen ne krijgen spelers punten en mogelijk andere bonussen. Op een gegeven moment zijn er voldoende monsters verslagen dat de eindbazen tevoorschijn komen wat ook het einde van het spel inluidt.

Tijdens het spel scoren de spelers niet enkel overwinningspunten door monsters te verslaan, maar ook door opdrachten te voltooien. Aan het einde van het spel krijgen de spelers nog meer overwinningspunten door de eindbazen te verslaan. De speler met de meeste overwinningspunten wint!

Het spelconcept van Meeples en Monsters spreekt me aan. De mechaniek waarbij je de onderdelen uit je zak trekt en daarmee op een worker placement achtige wijze je acties moet selecteren is interessant, maar de uitwerking zou nog wat bijgeschaafd kunnen worden. Tijdens het spel vergaar je veel meeples en uiteindelijk zijn alle meeples wel nuttig, maar de efficiëntie zit in de combinaties. Hierdoor blijft het spel nog enigszins te weinig complex. Veel acties zullen zich herhalen, waardoor de spelduur lang aanvoelt. Dat klinkt misschien heel negatief, maar ik dat dit spel in de basis erg veel potentie heeft, waardoor ik juist verlang naar meer diepgang.