Iedereen die ooit op school heeft gezeten, ooit in loondienst is geweest, lid is geweest van een sportploeg of anderszins in groepsverband heeft moeten werken, weet dat er altijd een groepsgenoot is die de kantjes ervan afloopt. Ontken het maar niet: jij bent vast ook ooit die persoon geweest. In L’Oaf is het doel dat de spelers, die allemaal in een bakkerij werken, hun opdrachten voltooien – maar spelers moeten niet te hard werken! Weet jij de kantjes er van af te lopen en lekker lui de groep het werk te laten doen, zonder je reputatie te verliezen? Dan scoor je vast de meeste punten. Lekker luiwammesen? Komt voor de bakker!

Amsterdam Board Game Design seizoen 2
Ben je bekend met Amsterdam Board Game Design? Amsterdam Board Game Design (of wat korter: ABGD) is een groep van internationale spelontwerpers en -auteurs die in Amsterdam (of andere steden) samenkomen om aan spellen te werken, of om elkaars creaties te testen en te voorzien van constructief commentaar. Als je al die briljante spelauteurs bij elkaar zet en zoveel speelsgewijs organiseert, komt er ooit een briljant spelconcept. Of meerdere. Misschien verspreid over meerdere seizoenen? 2 seizoenen misschien zelfs wel!
Tijdens seizoen 1 verschenen Bable, TimeZoo en Grachtenpand.
Op Kickstarter tref je binnenkort weer drie geesteskindjes van drie verschillende spelauteurs die deel uitmaken van ABGD: L’Oaf, Goblin Laundromat en Medievallons.
Achtergrond en spelverloop
L’Oaf is dus onderdeel van seizoen 2 van de Amsterdam Board Game Design serie.
Loaf is Engels voor een lekker stuk groot brood. Een lekker vloerbrood bijvoorbeeld en een groot stuk gemaakt met zuurdesem. Heerlijk. Brood, daar kun je me mee doodgooien. Oaf betekent pummel. Waar ik net zoveel van hou is lekker luieren. Loaf is naast een Engelse benaming voor brood ook Engels luieren. Loafing around bijvoorbeeld. Het is tevens de naam van de bakkerij waarbij spelers aan de slag gaan. Zorgen ervoor dat andere hard werken, zonder dat je jezelf de dood in werkt. De een zijn dood is namelijk de ander zijn brood. Als je ervoor weet te zorgen dat anderen het werk verrichten, draagt dit hopelijk positief bij aan jouw reputatie, maar heb jij aan het einde van het spel nog lekker veel energie om punten te scoren. Loopt iedereen de kantjes er vanaf, krijg je misschien de schuld… schat je kansen goed in, je moet er wel brood in blijven zien. Luie pummels, opgelet!
Aan het begin van het spel ontvangt iedere speler 11 kaarten en met deze kaarten gaan spelers in minimaal 5 en maximaal 9 rondes aan de slag. De kaarten zetten spelers in om te werken, maar de overgebleven kaarten leveren punten op aan het einde van het spel. Overwerk jezelf dus niet en probeer kaarten slim in te zetten of te bewaren.


Iedere ronde wordt er een rondekaart omgedraaid. Op de ene kant van de kaart staat een evaluatie met de gevolgen van het behalen of falen van de huidige ronde en op de andere de kant van de kaart staat hoeveel punten spelers moeten halen om de ronde te behalen om zo een goede beoordeling te krijgen van hun baas. Tijdens een ronde liggen er dus twee rondekaarten open met op een zijde de evaluatie en de andere zijde de vereisten voor de ronden.
Spelers moeten allemaal gesloten kaart inzetten. Deze kaarten draaien zij om en de nummers worden bij elkaar opgeteld. Bij een geslaagde ronde gaat de speler die het hardste werk verrichte (de hoogste kaart inzette) omhoog op het reputatiespoor gelijk aan het verschil tussen diens ingezette kaart en het gemiddelde zoals aangegeven op de rondekaart. Bij een mislukte ronde gaat de speler die het minste werkt verrichte in reputatie omlaag. Kaarten die zijn ingezet voor een ronde worden afgelegd.
Het spel is afgelopen zodra er 5 geslaagde of gefaalde rondes zijn geweest (welke eerste voordoet). De speler met de meeste punten wint, maar je krijgt onder andere punten voor je positie op het spoor, maar nog belangrijker: punten op basis van de kaarten die je nog op hand hebt. Werk dus niet te hard.
Oordeel
L’Oaf is een heerlijke twist op het bekende biedmechanisme. In L’Oaf moet je goed je andere spelers, maar kansberekening en geluk inschatten. Spelers kunnen met zijn allen heerlijk falen en een speler de schuld geven voor een slechte werkmethode, maar ook goed profiteren van de risicoaversie van andere spelers. Een leuk element is dat spelers worden beloond voor hun reputatie, dus dat er een prikkel bestaat om hard te werken, maar dat je ook wordt beloond om goede kaarten te bewaren en dus juist niet hard te werken. De woordgrap en het bij behorende thema worden vanzelfsprekend gewaardeerd. Ik verwacht dat exemplaren van dit spel als warme broodjes over de toonbank zal gaan.