Review: Kwakzalvers van Kakelenburg het Duel

Een paar jaar geleden schreef ik een recensie over Kwakzalvers van Kakelenburg. Ik begon de recensie met een stukje tekst over mijn vakantie naar het dorpje Quedlinburg, de inspiratie voor de setting van het spel. Quedlinburg werd vertaald naar het gekke Kakelenburg en wat volgde was een immens populair spel (en terecht) waar spelers ingrediënten verzamelen om toverdrankjes te maken die niet ontploffen om zo de meeste punten te verdienen. Dit spel speelt al lekker weg met twee spelers, maar vrij recent is ook een versie uitgekomen speciaal voor twee spelers: Kwakzalvers van Kakelenburg Het Duel. Deze extra interactieve versie van het populaire spel geeft mij een uniek spel en een mogelijkheid om aan mijn vakantie terug te denken.

Achtergrond & doel

Quedlinburg kent een rijke geschiedenis en was in de middeleeuwen dorpje vol handel en bedrijvigheid en stond bekend om de imposante markten en kooplui die het dorpje aantrok. Het slot, de kerk en het dorpje zelf staan overigens allemaal op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en terecht, want in Quedlinburg begeef je je werkelijk weer in de vroege Middeleeuwen van Duitsland. Quedlinburg ligt tevens vlakbij de Brocken, de hoogste berg van Noord-Duitsland en een prachtig natuurgebied om te wandelen en jezelf even los t trekken van de stadse wereld. Probeer overigens niet te verdwalen want de Harz is de setting van vele legenden waar rituelen en hekserij een grote rol spelen. Hierdoor is Quedlinburg wel de perfecte setting voor een spel over magiërs, alchemisten, heksen en ook kwakzalvers die in een bruisende markt samenkomen om ingrediënten te verzamelen en toverbrouwsels te stoven.

Duel heeft hetzelfde thema als het oorspronkelijke spel en bevat een paar vergelijkbare spelelementen zoals de trekzak vol ingrediënten, maar is voor de rest een uniek spel in de wereld van Kakelenburg. In Duel nemen twee kwakzalvers het tegen elkaar op in strijd om klanten op de markt voor zich te winnen. Duel is een werkelijk touwtje rek, want op de markt (het speelbord) ligt een pad waarop de marktstallen van de spelers liggen. Telkens loopt er een nietsvermoedende consument op het pad en spelers proberen deze potentiële koper te lokken door brouwsels te brouwen. De koper is van het padje en laat zich telkens afleiden en van route veranderen tot ie op een gegeven moment een stalletje bereikt. Een speler wint als hij genoeg klanten heeft verzameld.

Hoe ga je die klanten lokken? In tegenstelling tot het reguliere spel, wisselen de spelers elkaar telkens af. Wederom gaan spelers ingrediënten verzamelen en toevoegen aan hun zak en als ze voldoende knalerwten trekken is hun ronde voorbij, maar de wijze waarop de ingrediënten worden getrokken en verzameld gaat anders dan het basisspel.

Iedere speler krijgt een spelersbordje in de vorm van een fles met meerdere plekken om ingrediënten te plaatsen. Iedere speler krijgt ook een zak een stapeltje fiches die de startingrediënten vormen. In het midden van de tafel plaatsen de spelers het centrale bord en de “patiënten” die spelers als klanten naar hun kwakzalverij gaan lokken. Op het bord plaatsen spelers ook hun marktstal. In handbereik van alle spelers liggen alle fiches en doelkaarten.

Iedere ronde volgt een aantal stappen. Aan het begin van een ronde wordt een nieuwe marktkaart onthuld en daarna werpen spelers twee munten om startbonussen te bepalen. De startspeler van de ronde deelt deze bonussen uit. Daarna gaan spelers om de beurt ingrediënten uit hun zak trekken. Een speler trekt net zoveel ingrediënten tot a) hun flessenhals vol is, waarna spelers geld verdienen, de andere speler aan de beurt is en waarna de andere speler weer verder mag spelen, b) hun fles ontploft is doordat ze te veel knalerwten hebben getrokken of c) ze vrijwillig besluiten te stoppen. In de laatste twee gevallen komen spelers tijdens deze stap niet meer aan de beurt. Elke keer als spelers ingrediënten plaatsen in hun flessenhals voeren ze de bijbehorende actie (indien relevant) uit. Net als bij het reguliere kwakzalvers zijn de ingrediënten en hun diverse acties het primaire spelconcept en met de verschillende acties kun je een hoop slimme combinaties maken. De verschillende acties die elk spel anders kunnen zijn, zorgen ook voor enorm veel speelvariatie. Vaak hebben de acties invloed op de patiënten.

Nadat spelers de vorige stap hebben afgesloten, activeren ze nog sommige acties. Ze speler die als laatste diens brouwsels heeft voltooid tijdens het trekken va ingrediënten mag vervolgens bieden op de markt, of althans het aanbod bepalen. De andere speler mag nu kiezen of hij het aanbod accepteert of de aanbieding van de marktkaart. Dit zorgt voor nog wat extra interactie en bluf. Vervolgens mogen spelers nog ingrediënten kopen om aan hun zak toe te voegen om betere acties te verzamelen.

Kwakzalvers van Kakelenburg Het Duel pakt dezelfde sfeer en type gameplay als het oorspronkelijk spel, maar wijkt wezenlijk af van deze topper. Het oorspronkelijke spel is lichtelijk chaotisch, vlot en enorm vermakelijk. Ook deze versie voor twee spelers heeft die elementen, maar is ietwat complexer, rustiger en doordachter. Strategie en interactie nemen de spotlights over.