Review: Koala Kart

De Koala wordt met uitsterven bedreigd. Bosbranden. Chlamydia. Jacht. Het beestje heeft het niet altijd makkelijk op deze aardkloot. Door de aanleg van nieuwe snelwegen en woonwijken wordt het leefgebied van de Kaola ook steeds kleiner. Tijd om het heft in eigen hand te nemen en de wegen terug te stelen voor je eigen gewin! Althans dat zou een alternatief achtergrondverhaal kunnen zijn voor Koala Kart waar een stel kenmerkende koala’s in een kart over een kartbaan crossen in de outback van Australië. De eucalyptus vretende beesten in dit spel zijn in ieder geval geen uitvreters, want ze geven plankgas in hun karts in deze combinatie tussen Ganzenbord en Mario Kart. Race na 3 laps als eerste over de finish! Beland jij in de grindbak of doe jij een ‘shoey’ als kartwinnaar?

Deze recensie zal sommigen wellicht bekend voorkomen. Eerder schreven we namelijk al een recensie over Kaola Kart. Inmiddels is er een tweede editie verschenen met meer content en meer koala’s. Elke speler kiest een eigen koala om mee te racen. Elk personage wordt vertegenwoordig door prachtig vormgegeven en stevige figuurtjes en kleurrijke spelersbordjes. Mijn persoonlijk favoriet: de gepensioneerde eucalyptusfanaat Paw Paw en zijn stijlvolle snor. Paw Paw doet mij misschien een beetje denken aan een bejaarde versie van een bekend Italiaans figuur met een snor en een voorliefde voor karts… Overigens bevat de tweede editie meer koala’s en dus meer poppetjes dan de eerste editie. Hierdoor kun je dan ook met meer spelers racen.

Nu is het tijd om te racen. Om de beurt werpen spelers de twee dobbelstenen om zich over de baan te verplaatsen. Er is een reguliere zeszijdige dobbelsteen en een zeszijdige dobbelstenen met vermenigvuldigingen en stoptekens. Spelers rekenen de waarde van de dobbelstenen uit om die hoeveelheid te verplaatsen (bijvoorbeeld 5 keer 2 om 10 vakjes vooruit te mogen). Als een speler echter een stopteken werpt, mag deze speler deze beurt niet rijden. Deze tweede editie bevat een dubbelzijdig speelbord met twee kartbanen voor wat extra variatie.

Het zou geen kartspel met besnorde tekenfilmfiguurtjes zijn zonder speciale eigenschappen en voorwerpen. Als spelers tijdens het racen op een vraagteken eindigen, krijgen ze een speciaal voorwerp. Hiermee kunnen ze andere spelers dwarsbomen of zich nog sneller over de baan manoeuvreren. Elke keer als een speler de finishlijn passeert, krijgt deze speler een finishkaart. De eerste speler die drie van deze kaarten heeft verzameld, is de winnaar van Koala Kart!

Koala Kart is een familiespel voor gezinnen met jongere kinderen. Het lijkt een beetje in Ganzenbord (spelers verplaatsen zich door te dobbelen), maar dan spannender door de speciale krachten en het feit dat de waardes van de dobbelworpen ver uiteenlopen. Spelers halen elkaar hierdoor constant in en door de hoge geluksfactor kan ook de kleinste koala nog winnen! Verwacht geen hoogstaand strategisch spel, maar een lollig spel geschikt voor ook de kleintjes in het gezin!