Als jonge tiener speelde ik graag Japanse roleplaying video games op de PlayStation 2. Toen de eerste Kingdom Hearts uitkwam, moest ik dat spel (een combinatie tussen Final Fantasy en Disney) dan ook gelijk hebben. Kingdom Hearts 1 en 2 heb ik helemaal grijs gespeeld. Toen ik wat ouder werd, haakte ik langzaam af. De titels en ook de verhaallijnen werden onnodig complex door de verschillende spin-offs en remakes. Ook duurde het bijna 15 jaar voordat deel 3 verscheen. Hoewel ik persoonlijk al was afgehaakt, waren de diehard fans dat absoluut niet en nog steeds is deze fantasierijke Disney en RPG-hybride immens populair. En als iets populair is? Dan verschijnen er uiteraard ook bordspellen! Gelukkig is Kingdom Hearts Perilous Pursuit een stuk eenvoudiger dan de complexe verhalen van de videospellen en heeft het een titel die ik daadwerkelijk kan uitspreken zonder dat ik een wiskundig raadsel hoef op te lossen!
Perilous Pursuit is een simpel en vermakelijk coöperatief dobbelspel (prima solo te spelen al staat dat niet expliciet in de spelregels) waarbij spelers de rol aannemen van Kairi, Riku, Sora, Ridder Goofy en ieders favoriete magiër Donald! Met de grote kaarten wordt een wereldbedrijf gevormd. Elke speler krijgt een eigen spelersbordje en fiches in zijn of haar kleur en het dobbelen kan beginnen!
In het midden van de tafel draaien spelers een wereld open. Om de beurt gaan spelers dobbelen. In totaal kunnen zij tijdens hun beurt driemaal werpen. Spelers mogen dobbelstenen apart leggen om zo vaardigheden te activeren. Als ze een heartless symbool dobbelen, moeten ze opnieuw werpen en mogen ze geen dobbelstenen apart leggen. Door de benodigde hoeveelheden dobbelstenen apart te leggen kun je vaardigheden vrijspelen om te activeren. Met deze vaardigheden kunnen spelers vijanden verslaan, elkaar of zichzelf beschermen, dobbelsteenworpen beïnvloeden en meer. Als jij en een andere speler dezelfde vaardigheden hebben vrijgespeeld, kunnen jullie zelfs elkaars vaardigheden activeren door de juiste dobbelstenen af te leggen! Samenwerken is dus key(blade)!
Nadat een speler heeft gedobbeld, moet deze speler dobbelen voor de slechteriken (de heartless). Het resultaat bepaalt welke tegenslagen de speler(s) te verduren te krijgen. Zo kan het zijn dat er meer heartless te voorschijn komen. Als er teveel heartless zijn raakt een wereld verloren. Op de wereldkaarten staat namelijk een spoor afgebeeld en is een fiche geplaatst. Als het fiche een uiteinde van het spoor bereikt, is de wereld verloren of gewonnen. Door heartless te verslaan kunnen spelers ervoor zorgen dat het fiche hun kant op komt en meer heartless zorgt ervoor dat er fiche weer van de spelers af beweegt. Een soort touwtjetrekken met heartless? Als teveel werelden zijn verloren aan de heartless verliezen de spelers het spel!
Door Perilous Pursuit ben ik weer begonnen aan de remake van Kingdom Hearts en ik moet zeggen dat het erg nostalgisch is. Perilous Pursuit voelt ook nostalgisch omdat het wat weggeeft van een complexere en coöperatieve versie van yahtzee. Het spel speelt snel weg en is na de eerste uitleg (die voor minder ervaren spelers wellicht minder intuïtief aanvoelt) makkelijk op te pakken. Het spelmateriaal is klasse en het spel zelf is gewoon erg eenvoudig vermakelijk.