Dit spinnende spelletje haalt bij menig speler een kattig karakter naar boven. Spelers nemen namelijk de rol aan van een Kattenbende – title drop – en proberen honden te ontwijken en prooi te vangen. In dit interactieve spel waarbij spelers tegels moeten opendraaien en ruilen gaan spelers de kat uit de boom kijken, de kat op het spek binden, maar ook als kat om de hete brij heen draaien. Pak jij met een vleugje geluk, een dosis pesten en een hoop gepuzzel de beste prooi voor jezelf of maak je als een kat in het nauw toch rare sprongen?

Katten gaan graag op jacht. Niet zozeer om voedsel te verzamelen, maar ook gewoon om te jagen voor de lol. Muizen, vogeltjes en vliegen. Of een rood laserlampje. Een veer aan een stokje. Het maakt niet zoveel uit voor een kat. Als het beweegt en mogelijk dood of kapot kan, vinden katten het leuk. Katten zijn nare wezens. Net criminele bendes. In Kattenbende (in het Engels Pocket Cats) nemen twee spelers de rol aan van rivaliserende kattenbendes om prooi te jagen.
Elke speler kiest een van de beschikbare kattenbendes. Al deze bendes hebben unieke kleurtjes en artwork, maar ook nog eens unieke aanvalswaardes en eigenschappen. Elke bende heeft bijvoorbeeld een algemene eigenschap, maar ook een bendeleider met een unieke kracht. Die verschillende facties zorgen al voor wat extra spelvariatie en ook een mogelijkheid om het spelletje verder uit te breiden, want er is voldoende ruimte voor de uitgever om kleine setjes met nieuwe bendes uit te brengen en ik persoonlijk zou dat niet verkeerd vinden.
Zodra spelers hun bende hebben gekozen, worden alle tegels van de twee gekozen bendes gehusseld samen met de tegeltjes met prooien en honden. De tegels van bendes die niet zijn gekozen, gaan terug in de doos om een andere keer gebruikt te worden. Met de stapel tegels vormen spelers een grid van 5 bij 5 tegels (gesloten) en spelers draaien de middelste tegel open. Vervolgens mag de speler die als laatste een kat geaaid heeft, beginnen.
Iedere beurt draait de actieve speler ene tegel open en vervolgens ruilt de speler deze tegel met een andere tegel in het grid conform de regels. Een prooi mag ruilen met een orthogonale of diagonaal direct aangrenzende tegel, katten mogen ruilen met een orthogonaal maximaal twee afstand van twee verwijderde tegels en voor een hond geldt hetzelfde maar is de afstand niet beperkt. Dit klinkt op papier een beetje verwarrend, maar beeldmateriaal in de regels en de spelershulpjes maken dit meer dan duidelijk. Hou hierbij trouwens wel rekening met eventueel speciale eigenschappen van de bendes.


Spelers draaien zo langzaam alle tegels open en verplaatsen deze tegels door ze te ruilen. Hierdoor opent het grid langzaam en als alle tegels open zijn gedraaid, is het spel teneinde. Als honden grenzen aan katten en ook in de juiste richting wijzen, worden deze katten verjaagd. Alle overgebleven katten jagen op prooien. Spelers vergelijken de waardes van hun orthogonaal aangrenzende katten en de sterkste bende wint de prooi.
Om te winnen moeten spelers dus puzzelen om hun katten op de juiste plekken te krijgen, terwijl ze katten van de andere spelers juist op de verkeerde plekken proberen te krijgen. Kittig en uiterst interactief, met een vleugje geluk en onvoorspelbaar tactisch inzicht. Het kleine doosje laat zich makkelijk mee nemen en een spelletje is snel opgezet en snel gespeeld. De verschillende katten zorgen voor voldoende spelvariatie en de tekeningetjes zijn uiterst vermakelijk.