Review: Karak 2 (Geronimo Games)

Nadat je de kerkers betrad, was je bang nooit meer het daglicht te zien. De kerkers van Karak waren bevreesd, maar niet onverslaanbaar. Samen herrijzen jullie uit de ruïnes van het kasteel en opent zich een geheel nieuwe wereld in Karak II. 

Achtergrond en doel

Onder de ruïnes van wat ooit het kasteel van Karak was, bevond zich een donkere en geheimzinnige catacombe bestaande uit vele zalen en gangenstelsels. Zij die niet bevreesd zijn, reisde af naar de met monsters en ondoden gevulde catacomben van Karak om rijkdommen te vergaren. De geruchten dat de kelder van het krakkemikkige kasteel van Karak kisten vol goud en edelstenen huisveste bleken allemaal waar te zijn.

Het bordspel Karak is een instapmodel dungeon crawler die ook geschikt is voor de allerjongste spelertjes In dit familievriendelijke avontuurlijke bordspel nemen spelers allemaal de rol aan van een van deze onbevreesde helden. Karak is een spel met duidelijke regels bevatten vol bijzonder veel (leuk en luchtig) achtergrondverhaal en een ruime selectie aan voorbeelden. Hierdoor laat Karak zich makkelijk uitleggen Het spel zelf is simpel qua opzet en makkelijk te leren. Een vleugje geluk en een hoop plezier maakt Karak ene dynamisch spel voor families en een gateway naar zwaardere spellen en misschien zelfs rollenspellen zoals Dungeons & Dragons. Wat nou als je gezin verzot is op Karak, maar toe is een iets strategischer en zwaader spel met dezelfde elementen die Karak zo ontzettend leuk maakte? Enter Karak 2. Niet alleen een vervolg op Karak, maar een mogelijke inleiding tot 4X-spellen!

Karak 2 speelt zich af na, je raadt het al, Karak. In Karak 2 verlaten de spelers de catacomben van de ruïne van Karak en gaan zij de wereld rondom het kasteel ontdekken. Niet alleen de spelers herrijzen uit de ruïnes, maar ook het kwaad en een voormalig generaal van Karak maken de omgeving onveilig. Net als in het oorspronkelijke spel gaan spelers spelenderwijs het spelbord ontdekken en monsters verslaan om voorwerpen en punten te verzamelen. De vierkante tegels zijn ingeruild voor hexagonale tegels die voor een extra dynamisch speelveld zorgen. Naast het verslaan van monsters zullen spelers ook grondstoffen verzamelen, legers samenstellen, hun stad oprichten en gebouwen bouwen. Spelers verdienen punten door bepaalde monsters om te leggen en diegene die de generaal een kopje kleiner maakt, verdient een klap aan extra puntjes. 

Spelopzet

In de doos zit een handige insert die alles netjes op de plaats houdt. Het bakje met de houten grondstoffen en dobbelstenen kun je uit de doos halen en op tafel zetten zodat deze onderdelen in handbereik zijn van de spelers tijdens het spel. Spelers leggen de starttegel klaar in het midden van de tafel en iedere speler kiest een held. Iedere speler plaatst diens held op de starttegel en ontvangt een spelersbordje, een stadtegel, een heldentegel, 5 levensfiches, gebouwfiches en een persoonlijke dobbelsteen. Elke held is uniek en sommige helden ontvangen extra spelonderdelen. Het persoonlijke spelersbordje van spelers heeft twee lagen waardoor onderdelen tijdens het spel netjes op hun plek blijven liggen.

Tijdens het spel gaan spelers de wereld van Karak ontdekken en dat doen ze met tegels. De tegels worden geschud en naast de andere onderdelen geplaatst en spelers zijn klaar om te spelen.

Spelverloop

Zoals hierboven al beschreven gaan spelers in Karak II de wereld van Karak langzaam gezamenlijk ontdekken, maar het spel is niet coöperatief. Aan het einde wint de speler die de meeste zielenstenen heeft verzameld (oftewel punten). Die krijg je door bepaalde monsters te verslaan. De speler die de generaal weet te doden, krijgt 4,5 punt. Dat lijkt enigszins arbitrair, maar is een flinke klap aan punten en fungeert als een goede tie breaker. Hoe gaan spelers Karak II verkennen en monsters verslaan? 

Elke beurt verricht een speler een aantal acties. In beginsel heeft iedere speler beschikking over twee acties, maar door gebouwen te bouwen en voorwerpen te verzamelen kan een speler mogelijk tot wel vier acties vrijspelen. Voorafgaand aan een actie kan een speler naar een aangrenzende tegel verplaatsen of door te verplaatsen een nog niet geplaatste landschapstegel verkennen. Als een speler een tegel verkent, wordt de bovenste tegel van de stapel gepakt en wordt deze open geplaatst. Vervolgens wordt er een monstertegel (of twee in het geval van landschapstegel met niveau 2) uit de trekzak gepakt en start er automatisch een gevecht.

Een gevecht telt overigens als een actie en na een gevecht is je beurt gelijk voorbij. Plan dus goed je beurt. Over gevechten later meer, maar laten we eerst even kijken welke acties spelers kunnen verrichten:

  • Genezen: spelers kunnen 2 hartjes herstellen;
  • Grondstoffen verbouwen: spelers ontvangen grondstoffen op basis van de landschapstegel waar ze staan. Met grondstoffen kunnen spelers bouwen en rekruteren.
  • Een stad stichten: in ruil voor twee hout kunnen spelers hun stad plaatsen. Dat kunnen ze enkel doen op een landschapstegel die geen monsters, andere helden of andere steden bevat.
  • Bouwen: spelers kunnen in hun stad gebouwen bouwen door grondstoffen te betalen. Met gebouwen spelen spelers bonussen en nieuwe mogelijkheden vrij. Spelers hebben bijvoorbeeld extra acties en kunnen legers rekruteren. 
  • Rekruteren: zodra ze de juiste gebouwen hebben gebouwd, kunnen spelers soldaten, boogschutters of magiërs rekruteren in hun stad door de juiste grondstoffen af te leggen. Door deze actie kunnen spelers nieuwe dobbelstenen toevoegen aan hun leger en dat is handig tijdens gevechten. Overigens kunnen spelers net zoveel dobbelstenen in hun legertje hebben als dat zij aan roempunten hebben verworven.
  • Pest genezen: in het kasteel van Karak kunnen spelers van de pest af komen. Tijdens het spel kan het voorkomen dat iemand twee schedels dobbelt met diens helden dobbelsteen. Een ongelukkige speler wordt dan geconfronteerd met de pest, waardoor zij niet kunnen rekruteren tot zij de pest hebben genezen.
  • Vechten: door deze actie gaan spelers het gevecht aan met monsters op een landschapstegel. Bij verkennen wordt deze actie automatisch uitgevoerd en na een gevecht is een beurt afgelopen.

Hoe vecht een speler met monsters? Met dobbelstenen uiteraard! Een monster heeft een bepaalde gevechtswaarde die spelers met hun dobbelstenen moeten werpen en waarbij ze de waarde kunnen verhogen met hun uitrusting. Als ze een monster weten te verslaan, ontvangen ze uitrusting zoals wapens, amuletten en toverspreuken die ze tijdens het spel in kunnen zetten of zielenstenen die punten waard zijn. Als ze schedels dobbelen met hun heldendobdelsteen verliest de held levenspunten. Zit je zonder leven? Dan moet je een beurt overslaan waarna je drie leven ontvangt. Als je een schedel dobbelt met een legerdobbelsteen moet je dobbelsteen afleggen. Als je een gevecht verliest omdat je gedobbelde waarde te laag is, druip je af naar het dichtstbijzijnde landschapstegeltje.

Alle helden hebben unieke eigenschappen die invloed hebben op het spelverloop en de eigenschappen kunnen helpen bij vechten, maar ook invloed hebben op de andere acties of het verkennen van Karak.

Conclusie

Aan het begin omschreef de eerste Karak als een instapmodel dungeon crawler. Ik noemde al dat Karak II in sommige aspecten aanvoelt als een inleiding naar 4X-games. Wat is een 4X-game? 4X staat voor Explore (geleidelijk gaan spelers gaan de spelwereld ontdekken), Expand (door te bouwen breiden spelers hun spelwereld uit), Exploit (gedurende het spel verdienen spelers grondstoffen en andere voorwerpen); en Exterminate (spelers gaan vijanden verslaan). Civilization, Twilight Imperium en Eclipse zijn voorbeelden van 4X-games. Dit zijn langdurige en strategische spellen. Vaak duren deze spellen hele (mid)dagen en hebben spelers ontelbaar veel opties. Al deze opties zitten in behapbare en afgeslankte vorm in Karak II.

Wat overblijft uit het oorspronkelijke Karak is het gezamenlijk ontdekken van de speelwereld, maar Karak II opent een grotere wereld voor de spelers. Meer strategie, meer opties, meer alles. Het spel blijft echter behapbaar en blijft dus ook geschikt voor jongere spelers. Doordat het veel elementen gebruikt uit complexere spellen, maar in afgeslankte vorm, is het spel bijzonder elegant en vlot. De nieuwe artwork geeft het spel een gelikte uitstraling en daardoor kan het ik van harte aanbevelen.