Review: For Glory (Spielcraft Games)

“Are you not entertained!?” Deze inmiddels legendarische quote is van het personage Maximus uit de film Gladiator. Deze film, met Russel Crowe in de hoofdrol, gaat over de voormalige General Maximus die door een hoop rugstekerij moet overleven als Gladiator met niets meer dan wraakzucht in zijn achterhoofd. De film is inmiddels 25 jaar oud en binnenkort verschijnt een vervolg. Gladiatoren zijn cool en dat bewijst de deckbuilder For Glory nog eens. Als je nu nog niet entertained bent, ben je dat wel tijdens het spelen van For Glory.

Hoe vaak denk jij wel jij niet aan het Romeinse Rijk? Inmiddels ook al een gedateerde meme. Ik denk soms aan het Romeinse Rijk, maar aan de andere kant ben ik regelmatig bezig met geschiedenis en met name als ik stukjes tekst schrijf over bordspellen en het Romeinse Rijk is uiteraard een populair onderwerp om in een spel te verwerken en dat is logisch. Op basis van alle verhalen, media en wat dan ook lijken het bewogen en spannende tijden en lang genoeg geleden om hier met enigszins geromantiseerde en fictieve bril naar te kijken. Vooral gladiatoren spreken erg tot de verbeelding. Bloederige gevechten tot de dood in omvangrijke arena’s.

For Glory is een innoverende deckbuilder voor twee spelers. Zoals bij een typische deckbuilder gaan spelers kaarten verzamelen om hun persoonlijke trekstapel te verbeteren. Er zijn verschillende kaarten beschikbaar in een drietal uiteenlopende markten, waarbij voor elke markt telkens drie open worden gelegd.

Een interessant element aan dit spel is dat de verschillende soorten kaarten een duidelijk eigen spelmechanisme kennen. Spelers kunnen nieuwe gladiatoren kopen om in een van de drie arena’s te laten vechten. Spelers kunnen ook tactieken kopen of acties. Als laatste kunnen spelers invloedrijke beschermheren of inkomstkaarten kopen.

Spelers voegen dus nieuwe kaarten toe aan hun deck om tijdens hun beurten in te zetten en deze kaarten dienen ze op elkaar af te stemmen, maar hoe ziet een beurt er nu precies uit? Spelers hebben 7 kaarten op hand en zetten deze tijdens hun beurt in. Met inkomsten genereren spelers munten die ze kunnen gebruiken om kaarten te kopen. Gladiatoren kunnen ze toewijzen aan arena’s in het midden van de tafel om te gebruiken tijdens gevechten. Spelers hebben invloed nodig om gladiatoren in te zetten en invloed krijgen ze door beschermheren in hun villa te spelen. Acties en tactieken kunnen spelers gebruiken om het verloop van het spel of een gevecht te beïnvloeden. In tegenstelling tot veel deckbuilders worden kaarten dus voor een langere of soms zelf tijdens de gehele duur van het spel gespeeld en gaat dus niet alles aan het einde van een beurt terug naar het deck.

Elke gladiator die een speler speelt heeft een bepaalde hoeveelheid bloeddorst die rechtsboven op de kaart staat afgebeeld. Als de bloeddorst op de huidige boast-kaart wordt overschreden treedt aan het einde van een beurt van de speler met de crowd favor token een gevechtsfase in. Tijdens gevechten kunnen spelers door munten te betalen meer gladiatoren inzetten en eventueel ook tactieken terug op hand nemen. Tijdens een gevecht gaan spelers om de beurt een gladiator en/of tactiek spelen. De speler met de meest wendbare gladiatoren mag beginnen. Elke gladiator heeft een aanvalswaarde en verdedigingswaarde. Door een arena voor zich te winnen verdienen spelers glory en de speler die als eerste voldoende glory behaalt, wint For Glory!

For Glory is in tegenstelling tot veel andere deckbuilders behoorlijk interactief en ook uniek. Beide zijn het gevolg van de uiteinde lopende fases tijdens het spel. Een normale beurt is een vrij gangbare deckbuilder, maar de gevechten gooien het spelverloop aanzienlijk om. Ook de verschillende soorten kaarten maken For Glory mechanisch verrassend. For Glory heeft ons bijzonder verrast en deze unieke deckbuilder zorgt voor een spannend gevecht tot de dood. Duimpje omhoog!