Review: First in Flight (Happy Meeple Games)

De gebroeders Wright staan bekend in de geschiedenis als pioniers op het gebied van luchtvaart. Deze broers worden vaak genoemd als de eerste die succesvol een vlucht met een vliegtuig wisten te maken. Zij waren niet de overigens niet de enige luchtvaartpioniers en het was een ware race om als eerste succesvol een vlucht te maken. Zelfs Leonardo da Vinci probeerde een machine te bouwen om het luchtruim te betreden. In First in Flight proberen spelers als een echte pionier als eerste een nieuw hoogtepunt te bereiken.

Aan het begin van het spel leggen spelers het bord klaar en plaatsen zij allemaal stapels kaarten naast het speelbord. Deze kaarten gaan spelers toevoegen aan het deck die hun vliegtuigontwerp vertegenwoordig en op deze manier gaan spelers proberen om vluchten te maken en zo ver mogelijk te vliegen. Ieder speler kiest een personage met een unieke eigenschap en ze zijn klaar om te vliegen.

Spelers bewegen voort over een actiespoor op het bord en met de verschillende acties kunnen spelers geld ontvangen om bepaalde acties te mogen verrichten, specifieke kaarten verzamelen of proberen om een vlucht te maken. De speler die achteraan het spoor staat, mag een actie verrichten. Deze actie kost in ieder geval tijd en vervolgens verplaatst deze speler zich verder over het spoor. Sta je nog steeds achteraan? Dan ben je nogmaals aan de beurt! Als je een vlucht maakt trek je kaarten die de afstand van je vlucht aangeven, echter zitten er ook kaarten in je deck die problemen van je ontwerp vertegenwoordigen en die mogelijk je vlucht een halt toerepen.

Het spel First in Flight in het Nederlands uitgegeven door Happy Meeple games, is een race waarbij spelers als eerste voldoende meters proberen te maken met hun vliegtuigje om te spreken over een succesvolle vlucht. Het spel combineert hierbij elementen van push-your-luck en deck-building vergelijkbaar met spellen zoals Kwakzalvers van Kakelenburg, waarbij spelers de kaarten moeten verzamelen door zich voort te bewegen over een actiespoor, waarbij de speler die achteraan het spoor staat aan de beurt is (vergelijkbaar met een combinatie tussen Tokaido en Patchwork). Deze combinaties aan verschillende bekende mechanismes gaat gepaard met een fraaie en comfortabele vormgeving. Spelers moeten interessante keuzes maken om de juiste kaarten in hun deck te krijgen en proberen hierbij ook de fouten aan en gebreken van hun vliegtuigen te repareren om zo en succesvolle vlucht te maken. Door het race-element zit er voldoende gezonde (lucht)druk op de spelers.