Review: Doomlings (Doomlings LLC)

In het kaartspel Doomlings is het einde van een wereld in zicht en proberen spelers met door wat genetische manipulatie sterke nieuwe levensvorm op de wereld te brengen om de ondergang van de wereld te overleven. Blijft jouw evolutie slechts bij een theorie of weet jij wat Darwinisme toe te passen op de lagere levensvormen aan tafel (lees: jouw medespelers)?

In het pesterige spelletje Doomlings scoren spelers punten door zogeheten eigenschappen (Traits) in te zetten voor de soorten van je Doomlings, waardoor ze zich beter kunnen aanpassen, veerkrachtiger en ondeugender worden. Deze Traits zijn kaarten die punten opleveren, maar ook speciale acties op leveren die je tijdens het spel hepen of aan het einde van het spel bonuspunten opleveren.

Tijdens het spel krijgen de spelers Trait-kaarten en spelen deze in een tableau voor zich uit om zo de op de kaart aangeven punten te verzamelen. Er zijn Traits kunnen ook speciale vaardigheden en bonussen hebben. Er zijn overigens verschillende kleuren aan Traits en deze kleuren spelen in op een bepaalde strategie.

Aan het begin van iedere ronde wordt er een kaart van de tijdperkstapel getrokken die de speciale regel voor deze ronde bepaalt. In deze stapel liggen ook zogeheten catastrofekaarten met negatieve effecten en zodra er drie van deze kaarten tevoorschijn zijn gekomen, is het einde van de wereld en het spel in zicht. Iedere ronde speelt een speler een Trait uit diens hand, past de bijbehorende effecten toe en vult kaarten aan of legt kaarten af tot diens handlimiet. Het handlimiet wordt bepaald door de huidige genenpool van de speler. De genenpool wordt verhoogd of verlaagd door effecten van Traits en tijdperkkaarten (inclusief catastrofes).

Qua complexiteit en spelverloop valt Doomlings een beetje in dezelfde categorie als Exploding Kittens. Een andere overeenkomst zijn de grappige en kleurrijke illustraties, maar verder houden de vergelijken daar wel op. Doomlings draait om een het beheer en gebruik van speciale effecten van kaarten waardoor het spel erg dynamisch is. Welke kaarten je trekt, hangt uiteraard grotendeels af van geluk… maar als je de juiste combinatie aan kaarten kan spelen om je tegenstanders te verdoemen geeft dat prima voldoening!