Review: Collect A Lotl / Collect A Zombie (White Goblin Games)

Verzamel je liever een aquarium vol schattige loopvissen (ook wel Axolotls) of verzamel je liever een horde aan ondode griezels? White Goblin Games heeft je allebei de opties in dit nieuwe kaartspelconcept van Lars Jansen waarbij spelers kaarten verzamelen om de meeste punten te scoren.

De collect-serie aan spellen is een simpele set collector waarbij spelers punten verdienen voor kaarten die zij in hun vier kolommen plaatsen. Spelers ontvangen exponentieel meer punten voor de kaarten in de kleur die het vaakste voorkomt in hun kolom, maar zij ontvangen ook bonuspunten als kleuren in elke kolom voorkomen. De kaarten moeten echter eerst centraal worden uitgespeeld, voordat spelers deze aan hun persoonlijke collectie toe mogen voegen en dat is nou net de uitdaging.

Spelers hebben aan het begin van een beurt over het algemeen vier kaarten op hand. In het midden van de tafel liggen twee rijen met ieder vier kaarten genummerd van a tot en met b. Dit komt overeen met de vier kolommen van iedere speler. Een speler mag 1 of 2 kaarten van dezelfde kleur uitspelen in een van de twee rijen, maar bij een nummer in een rij mag nog geen andere kaart aanwezig zijn en ook de kleur mag nog niet aanwezig zijn in de rij.

Zodra een rij vol is, wordt deze “verloot” tussen de spelers. Te beginnen met de speler die de rij voltooide, mag iedere speler telkens een kaart pakken. Dat kunnen de kaarten, Axolotls of Zombies afhankelijk van de versie die je speelt, maar ook actiekaarten di naast de rijen liggen worden verdeeld. De kaart die je pakt moet op de corresponderende plek in je verzameling worden geplaatst. Hierdoor moeten spelers puzzelen met het plaatsen van hun kaarten in de hoop dat andere spelers deze kaarten niet pakken om zo op de juiste plekken te plaatsen. Spelers moeten ook voorkomen dat ze kaarten zo plaatsen, dat andere spelers er mee aan de haal kunnen gaan, wat zorgt voor een simpel doch intrigerend spelletje.