Review: Cloudy Kingdom (Jolly Dutch)

Met een groot rijk in de lucht en prachtige kastelen zit jouw familie letterlijk en figuurlijk op een zachte (roze) wolk. Al dat geluk stijgt je langzaam naar het hoofd en je zit, wederom letterlijk en figuurlijk, met je hoofd door de wolken. Je bent zo afgeleid van de waan van de dag, dat je jouw taken als vorst verzaakt, jouw familie wordt uit elkaar gedreven en je raakt in meerdere opzichten de weg helemaal kwijt. Het is tijd om de banden en wegen tussen de verschillende kastelen van jouw familie te herstellen in Cloudy Kingdom! Weet dit spel zich tot de wolken te verheffen?  

Spelopzet en doel

In het eenvoudige en fraai vormgegeven kaartspel Cloudy Kingdom gaan spelers kaarten plaatsen en magie gebruiken om zo wegen in de wolken te vormen tussen hun kastelen. Aan bet begin van het spel wordt een raster gevormd met verschillende kastelen afhankelijk van de hoeveelheid spelers. Tevens wordt er een selectie van drie verschillende magiekaarten samengesteld die spelers tijdens het spel kunnen inzetten. 

Iedere speler kiest een kleur kasteel en spelers zijn klaar om te spelen. De speler die als eerste twee van diens tegenoverliggende kastelen weet te verbinden met een route gevormd door kaarten (behalve als ze die ronde een magiekaart spelen) wint!

Spelverloop

Het spelverloop van Cloudy Kingdom is eenvoudig en iedere beurt kan een speler 1 van 2 mogelijk acties verrichten. Spelers kunnen er voor kiezen om een kaart van de centrale trekstapel te pakken en deze op het raster tussen de kastelen in het midden van de tafel te plaatsen. Spelers kunnen er ook voor kiezen om een van hun magiekaarten in te zetten om zo bijzondere handelingen te verrichten. 

Als spelers kiezen om een kaart te trekken en te plaatsen, dienen ze deze kaart volgens de correcte aanlegregels te plaatsen. Kaarten dienen altijd met de korte zijde aan de lange zijde van een kasteelkaart te worden of met de korte zijde aan de korte zijde van een eerder geplaatste kaart. Spelers kunnen ook kaarten dwars over eerdere geplaatst kaarten plaatsen, op deze manier ontstaan soms (nieuwe) routes of kruispunten, waarmee soms bestaande routes worden vervangen, aangevuld of onderbroken. Soms heb je een hopeloze route, die door een enkele kaart wordt rechtgetrokken. Achter de wolken schijnt de zon!

Spelers gaan dus op deze manier lekker puzzelen om hun kastelen te verbinden zonder dat ze hiermee andere spelers op weg gaan helpen. Er is een grote variatie aan verschillende routes waardoor er sprake is van een abstracte puzzel die interessant en gevarieerd blijft. 

Met magiekaarten kunnen spelers bijzondere handelingen verrichten, waardoor ze het spel op een andere manier kunnen beïnvloeden. Zo kunnen ze met magiekaarten permanente routes plaatsen die niet verwijderd of vervangen kunnen worden, kunnen ze routes weghalen, hebben ze keuze uit meerdere routekaarten tijdens hun beurt en ga zo maar door. Doordat er elk potje een verschillende set aan beschikbare magiekaarten wordt gebruikt, ontstaat er extra variatie en is er dus ook sprake van andere tactieken. Doordat de uitgever wat extra blanco magiekaarten heeft meegeleverd, kun je zelf ook experimenteren met eigen bedachte regels. 

Oordeel

Cloudy Kingdoms is een interessante abstracte strategische puzzel. Het heeft qua abstract denken wat weg van een complexere versie van bijvoorbeeld vier op rij of boter, kaas en eieren en dat bedoel ik zeker niet negatief. Ik ben zelf enorme fan van simpelere abstracte spellen zoals Quarto of Pylos (die ook dergelijke klassieke spelconcepten weten te verwerken in een leuk pakket). Spellen met een simpele set aan regels en bijzonder veel diepgang. In het geval van Cloudy Kingdoms wordt deze abstracte puzzel gespeeld met kaarten, in plaats van speelstukken, en routes die leuk zijn vormgegeven en dus wat meer thema en karakter hebben dan veel andere abstracte strategiespellen, waardoor het spel verfrissend aanvoelt. Het spel is wel snel afgelopen. Een vlotte spelduur is zeker niet verkeerd als je een kort tussendoortje zoekt, maar soms is Cloudy Kingdom voor mij persoonlijk net iets te snel voorbij als je met twee spelers speelt. Ik had eigenlijk nog willen doorgaan met puzzelen! Dat is op zich overigens geen slechte form van frustratie, aangezien je hierdoor wel constant op je hoede blijft.

Het leggen van de routes is wat mij betreft erg fijn en fraai gedaan, want doordat je kaarten dwars over elkaar kunt plaatsen, kunnen er op meerdere manier routes ontstaan en veranderen. De vormgeving is helder en maakt het spelverloop duidelijk en behapbaar. Eenvoudig te leren, maar je moet je tegenstanders wel slim af te zijn. Wat zie jij in de wolken?