Als fervent bordspeler kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen toen ik hoorde over het bordspel Anno 1800, gebaseerd op de geliefde video game. Ik was enthousiast om terug in de tijd te reizen en te ervaren hoe het was om een succesvolle handelsonderneming te leiden in de negentiende eeuw. Dit spel beloofde een meeslepende reis door de geschiedenis, waarbij ik mijn uiterste best moest doen om de grootste en welvarendste stad op mijn eigen eiland te bouwen!
Achtergrond
Het spel speelt zich af in het jaar 1800 tijdens de industriële revolutie, waarbij spelers een nieuw eiland ontdekken en fabrieken bouwen om te handelen met de Oude en Nieuwe Wereld. Het doel is om vooruitgang te boeken en net als de gelijknamige pc-game steeds verder je bevolking te bevredigen. Het spel is geschikt voor spelers vanaf twaalf jaar en ouder, en nodigt je uit om jezelf onder te dompelen in de toekomst van industriële vooruitgang en je handen vuil te maken door goederen te verhandelen.
Het bordspel ziet er prachtig uit, met gedetailleerde kunstwerken op de doos en het speelmateriaal. Het is duidelijk dat het spel ontworpen is met de fans van het computerspel in gedachten, aangezien het artwork 1-op-1 is overgenomen. Het opzetten van het spel duurt ongeveer 10 minuten en ondanks de vele onderdelen is het gemakkelijk om te begrijpen hoe alles werkt.
Speloverzicht
Elke speler begint met zijn eigen eilandbord, een set van negen bevolkingsblokjes en een deck van negen bevolkingskaarten die overeenkomen met de behoeften van hun inwoners. De bevolkingsblokjes vertegenwoordigen vijf verschillende soorten werknemers: boeren, arbeiders, ambachtslieden, ingenieurs en investeerders. Deze werknemers spelen een cruciale rol bij het produceren van verschillende goederen die beschikbaar zijn op het spelersbord.
Tijdens je beurt heeft elke speler toegang tot één actie uit negen keuzes. Deze keuzes omvatten het uitbreiden van industrieën, het spelen van bevolkingskaarten, het upgraden van bevolkingsblokjes, het verkennen van de oude of nieuwe wereld, of het vieren van een festival om de werknemers te vernieuwen. Na het uitvoeren van hun actie gaat het spel verder met de klok mee. Het spel eindigt wanneer een speler zijn laatste bevolkingskaart vervult.
Het spel draait om het uitbreiden van industrieën, waarbij spelers hun werknemers gebruiken om goederen te produceren en nieuwe constructietokens toe te voegen aan hun eilandbord. Bijvoorbeeld, door een boer te sturen om varkens te produceren en een ambachtsman om steenkool te produceren, kan een worstfabriek worden opgericht op het eiland van de speler. Het uitbreiden van de industrie is essentieel om te voldoen aan de bronvereisten van bevolkingskaarten. Spelers hebben meerdere wegen om aan deze behoeften te voldoen en hun industrieën verder uit te breiden.
In situaties waarin een speler een item moet produceren dat niet op zijn persoonlijke bord kan worden ondergebracht, kan hij handelstokens gebruiken van zijn handelsnetwerk om toegang te krijgen tot bronnen van andere spelers. De tegenstander die de bronnen levert, ontvangt goud uit de voorraad, dat kan worden gebruikt om hun eigen bevolkingsblokjes te vernieuwen.
Spelers beginnen het spel met een verkenningstoken via hun handelsnetwerk. Deze tokens kunnen worden gebruikt om zowel de oude als de nieuwe wereld te verkennen, waardoor toegang wordt verkregen tot nieuwe delen van eilanden of unieke bronnen. Het aantal verkenningstokens en handelstokens kan worden verhoogd door meer schepen toe te voegen aan de watergebieden op het eilandbord.
Bevolkingskaarten, samen met doelkaarten voor het einde van het spel, begeleiden spelers doordat ze de vereisten voor het scoren aangeven. Als bijvoorbeeld meerdere bevolkingskaarten in het arbeidersbestand van een speler bier vereisen, moeten ze werken aan het vestigen van een brouwerij op hun eiland. Gespeelde kaarten bieden bonussen zoals gratis bevolkingsupgrades, eenmalig te gebruiken handelstokens of extra werknemers. Elke nieuwe bevolking die aan de voorraad van een speler wordt toegevoegd, gaat gepaard met een bevolkingskaart die wordt getrokken uit het hoofdbord-deck.
Het spel eindigt wanneer een speler al zijn bevolkingskaarten heeft vervuld. Punten worden verdiend door voltooide bevolkingskaarten, expeditie kaarten die zijn verworven door de nieuwe wereld te verkennen, overgebleven goud en doelkaarten. De speler die als eerste zijn hand leegt, ontvangt ook een token ter waarde van zeven punten om hun uiteindelijke score te verhogen. De speler met de hoogste score komt als winnaar uit de bus.
Conclusie
Anno 1800 biedt innovatieve gameplay-elementen en een boeiende ervaring in het tijdperk van de industriële revolutie. De mogelijkheid tot handel en verkenning voegt diepgang toe aan het spel. Hoewel er enkele tekortkomingen zijn, zoals de geluksfactor bij het trekken van kaarten, blijft het een uitdagend en meeslepend bordspel. Met enkele aanpassingen kan Anno 1800 uitgroeien tot een topper in zijn genre.