In het rollenspel Mausritter nemen de spelers de rol aan van een klein, maar avontuurlijk knaagdier. De spelleider kan ze grootste en kleine avonturen bieden in dit vrolijke rollenspelsysteem. Trek je snorharen aan en laten we op avontuur gaan!
Hoe speel je Mausritter?
Mausritter is een tabletop RPG (role playing game), dat betekent dat het rollenspel centraal staat. Het is dus geen speldoos met onderdelen en een strak begrensde spelregels. Het Mausritter systeem biedt namelijk een zandbak met onderdelen waar een spelleider met wat fantasie en behulp van materiaal en wat regels een avontuur op kan zetten voor diens spelers.
De Mausritter handleiding biedt zowel de spelers als de spelleider de mogelijkheid om het spel te spelen. Mausritter biedt een makkelijk systeem om karakters te creëren. Als een karakter sterft is dat wellicht spijtig, maar een nieuw personage is snel gemaakt. Spelers werpen dobbelstenen voor hun drie eigenschappen, STR, DEX en WIL. Op basis van deze eigenschappen kunnen zij proberen om proeven die de spelleider voorlegt te trotseren. Verder gooien ze dobbelstenen voor hun achtergronden en andere eigenschappen. Je kan zelfs dobbelen voor namen. Met de achtergronden krijgen spelers een uitrusting en zijn ze klaar om een avontuur aan te gaan.
Ook de gevechten zijn simpel, spelers raken in principe altijd en dobbelen voor schade. Spelers hebben TB die schade afwendt, en worden daarna geraakt op STR, DEX of WIL. Een leuk element is dat de uitrusting van spelers bestaat uit kartonnen kaartjes die zij op hun spelersoverzicht plaatsen. Hiermee is het beheer van de uitrusting een stuk tastbaarder.
De belangrijkste regel is dat spelers lol moeten hebben, maar Mausritter geeft de spelleider wat richtlijnen mee. Belangrijk is het concept van tijd en dat spelers voldoende uitdaging krijgen met encounters. In de handleiding zijn voldoende elementen waar een spelleider
Mausritter wordt in het Nederlands uitgegeven door Wonderschouw en zij hebben meerdere avonturen gepubliceerd, waardoor er een hoop spelplezier is. Uiteraard kunnen spelers ook hun eigen avontuur verzinnen. Ik besloot als spelleider inspiratie te halen uit de opzet van de handleiding voor ons eerste avontuur en voegde hier mijn eigen elementen aan toe. Verder helpt improvisatie altijd een hoop. Wat ook helpt is een fijne vriendengroep, een hoop dobbelstenen en uiteraard een kaasplankje.
Ons avontuur
Voordat het avontuur begon moesten de spelers hun muizen maken. Met behulp van de handleiding en wat dobbelstenen rolde de spelers hun eigenschappen bij elkaar en op basis daarvan hadden ze even de tijd om hun personage zelf wat extra karakter te geven en niet onbelangrijk: om een leuke tekening te maken op hun karakteroverzicht.
Het daadwerkelijke avontuur begon in Café de Kazige Kaplaars gelegen in het grootste muisdom in het Eikenbos. Deze oude laars is ooit door een stel vakkundige muizen omgebouwd tot een heus café. In de Kazige Kaplaars kunnen muizen uit allerlei windstreken de lekkerste kaas nuttigen. Althans, voor zolang dat mag duren…
Onze hoofdrolspelers, Emma Thaler, El Queso en Rippertjiep Boterbal, waren afzonderlijk lekker van hun kaas aan het genieten tot een grote groep hoge muizen het café binnenkwamen en er plaats vrij gemaakt moest worden, waardoor de spelers samen aan een tafeltje werden geplaatst. De spelers waren ondersteboven van deze vermeende onrechtvaardigheid en besloten verhaal te halen bij deze bekakte muizen. Al snel bleek het een vergadering te zijn van de muizenambtenaren onder leiding van de Burgemuister. Waar ging de vergadering over? De prominente Familie Stronk, bewoners van de Stronkburg en makers van de beste kazen, zijn al enige tijd niet verschenen op de Eikenbos Markt en men maakt zich zorgen over de toelevering van de kazen.
Emma Thaler, El Queso en Rippertjiep Boterbal werden, na wat stevige onderhandelingen over de vergoeding, op pad gestuurd om uit te zoeken wat er gaande was in Stronkburg. Onderweg kwamen ze wat surfer muizen tegen die iets teveel van de blauwe kaas hadden genoten en het stenen pad over de rivier hadden gesloopt omdat de beste “waves” te “riden”. Nadat de oversteek met behulp van de surfers was gerepareerd, konden de avonturiers hun avontuur verder zetten tot ze bij een herberg kwamen.
De sfeer was enigszins gespannen en de muizen ontdekte dat de vriendelijke uitbaatsters van de herberg de kelder hadden verhuurd aan schimmige types, al hadden ze niet verwacht dat er ratten hun intreden in de kelder zouden maken. Deze rattige smokkelaars hadden overduidelijk wat met de verdwijning van de Familie Stronk te maken en het zaakje stonk naar vieze voetschimmelkaas. De spelers maakte de ratten een kopje kleiner, maar niet nadat zij extra informatie uit de ratten hadden ontfutseld. Ze vetrokken vervolgens naar de Stronkburg waar zij verschillende leden van de familie Stronk wisten te bevrijden door wat slimme handelen.
De spelers wisten een groep feestvierende ratten dronken te voeren met wat honingwijn en een goed gepland drankspel, nadat andere ratten jaloers werden en ook deel uit wilde maken van het feestje. Nadat de ratten waren weggelokt, konden de spelers de muizen bevrijden en ontfutselde ze meer informatie over de plannen van de ratten en Katheer Balthasar…..
Tot slot
Wij hebben tot nu toe erg genoten van ons eerste avontuur en hopen deze gauw voort te zetten, want uiteraard moeten de losse eindjes van ons avontuur nog vastgeknoopt te worden. Voor de volgende sessies ga ik me nog beter voorbereiden om mijn spelers het beste avontuur te kunnen bieden. En uiteraard de beste kaasplank!