Videospellen zijn en waren duur. Wat doe je als kind met een beperkt vermogen? Je gaat naar de arcadehal, leent videospellen in de videotheek of smeekt je ouders voor de nieuwste spellen. In Video Game Champion herleef je de jaren 90 en probeer je zoveel mogelijk spellen te spelen in een korte tijd.
Achtergrond
Video Game Champion is een reis terug in de tijd, namelijk naar de begin jaren negentig. Toen een heel brood en een dozijn eieren nog maar een stuivertje kostten en je op je videospellen moest blazen om ze te laten werken. Niet alles was betaalbaar in de jaren negentig en videospelletjes zeker niet. Ik kan mij de prijs van Super Nintendo en Nintendo 64 spellen nog goed herinneren. De consoles waren redelijk goedkoop, maar de spellen daarentegen niet. Zeker niet als het de toppers van Nintendo betrof.
Soms moest je maarliefst150 gulden voor een spel lappen. Als we even een snelle berekening maken is dat ongeveer 70 euro. Nu denk je: “Daniel! Zoveel kost een nieuw PlayStation 5 spel tegenwoordig ook!”. Dat is zeker zo, maar dan hou je geen rekening met inflatie. Als we de online rekentools loslaten op wat 70 euro begin jaren negentig waard was vergelijken met 2024, dan hebben we het over ongeveer 150 euro. 150 euro… zoveel zakgeld kreeg Daniel niet, dus boden videotheken en bibliotheken de uitkomst. Een heel weekend kon je een spel huren om te spelen, maar een weekend was vaak onvoldoende om een spel fatsoenlijk uit te spelen. Geen Steam-deals, geen PlayStation Store en dure spellen. Wel veel tijd.
Video Game Champion is dus een tijdreis naar diezelfde jaren negentig en worden de spelers meegenomen naar deze nostalgische video game wereld. Ze kruipen in de huid van hun jongere zelf. Ze gaan proberen om zoveel mogelijk videospellen te spelen en alle cheatcodes en geheimpjes van spellen vrij te spelen, maar daarnaast moeten ze ook hun ouders tevreden houden om voldoende zakgeld te verdienen om de spellen te huren, speltijdschriften te kopen en nieuwe spellen te krijgen. Na vijf weken aan spelletjes is het afgelopen met de pret en krijgen spelers punten voor hun uitgespeelde spellen, voltooide doelen en de vrijgespeelde cheatcodes.
Spelverloop
Aan het begin van het spel leggen spelers een aantal kaarten en tegels in verschillende gebieden op tafel. Hou er rekening mee dat dit best wel veel tafelruimte in beslag kan nemen. Spelers plaatsen de controllertegels die ze willekeurig uit de zak trekken. Rondom deze tegels liggen ook een aantal actietegels die allen tezamen een raster vormen. Hiernaast ligt de videotheek waar spelers videospellen kunnen huren. Een aantal spellen ligt nog gesloten. Dit zijn spellen die nog uit moeten komen. Op deze spellen ligt ook een kristal. Bij de nieuwsbode liggen een drietal tijdschriften en in de game store een drietal spellen. Ook op deze kaarten ligt een kristal.
Iedere speler ontvang fiches en meeples in de door hun gekozen kleur. Iedere speler ontvang een cheatcodevel en een videogame die ze kunnen spelen. Tijdens het spel proberen spelers controllerfiches te sparen om spellen te spelen. Om een spel te spelen of uit te spelen, moeten spelers fiches in bepaalde waardes en kleuren hebben. Door het spelen van spellen verdienen spelers mogelijk nieuwe controllertegels en door nieuwe spellen te spelen, verdienen ze kristallen, die ze op hun cheatcodevel plaatsen voor extra punten, actie of bonussen.
Video Game Champion duurt vijf weken en iedere week verloopt in bepaalde fases. Aan het begin komen er nieuwe spellen en tijdschriften beschikbaar en moeten spelers de gehuurde spellen inleveren aan de videotheek door hun meeples terug te nemen. Vervolgens mag iedere speler 3 acties/beurten verrichten, wordt de nieuwe beurtvolgorde bepaald en kunnen spelers nog wat videogames huren en spelen tijdens het weekend.
Tijdens een beurt kiest een speler een controllertegel uit het raster en daarnaast verricht de speler een van de acties uit dezelfde rij of kolom. Er zijn verschillende soorten acties, maar met acties kunnen spelers tijdschriften kopen, spellen huren, spellen krijgen en geld verdienen. Door sommige acties moeten spelers beloftes doen aan hun ouders. Dit zijn tegels die de voorraad van een speler bevuilen, want een speler mag maar 8 tegels (controller of belofte) voor zich hebben. Tijdens een beurt mag een speler ook een gehuurd of eigen spel spelen door de juiste controllertegels af te leggen. Je kan spellen spelen of uitspelen. Om een spel uit te spelen heb je de volledige combinatie aan tegels nodig, maar voor spelen slechts een deel. Door een spel te spelen doe je ervaring op, waardoor het makkelijker is om het spel later uit te spelen. Met tijdschriften leer je ook meer over het spel, waardoor het ook makkelijker is om een spel te spelen of uit te spelen.
Conclusie
Het thema van Video Game Champion is absoluut briljant verwerkt in het spel. Je merkt dat de makers van het spel een absolute trip down memory lane hebben gemaakt tijdens het maken van het spel. Het voelt echt als een ode aan de 16-bit en alle nostalgische elementen komen terug in dit spel. Het spelmechanisme zelf is ook ijzersterk, waarbij spelers een lekker motortje opzetten om de meeste punten te scoren.