Review: Isle of Trains (Happy Meeple Games)

In Isle of Trains draait alles om treinen. Heb jij een ticket to ride of ontspoor jij in dit spel voor treinenliefhebbers waarbij je goederen en passagiers moet leveren en de beste trein moet bouwen? Spelers moeten hun strategie snel op de rails zetten, want als ze vertraging oplopen missen ze mogelijk het eindstation!

Spelopzet

Aan het begin van het spel start iedere speler met een locomotief van niveau 1, twee mogelijke passagiers en een handjevol kaarten. In het midden van de tafel ligt het treineneiland. Dit zijn een aantal kaarten, afhankelijk van de hoeveelheid spelers, die samen het eiland vormen. Op dit eiland gaan spelers goederen en passagiers vervoeren. Naast ieder deel van het eiland ligt ook een willekeurige ticket met bonussen die spelers verdienen als ze een passagier naar het juiste gedeelte van het eiland brengen.

Boven het eiland ligt een markt met drie open kaarten en een gesloten trekstapel. Er zijn wagonnetjes, locomotieven en ook gebouwen die spelers kunnen kopen en spelen tijdens het spel om hun trein of rangeerterrein net wat beter te maken. Kun je het beste de kaartjes knippen?

Boven het eiland ligt ook de treinrails met een houten treintje. Dit geeft het verloop van het spel aan en luidt het speleinde in zodra de trein bij de eindbestemming is aangekomen. Deze eindbestemming hangt af van de hoeveelheid spelers. Elke keer als een speler een primaire levering doet of zodra er voldoende passagiers op hun bestemming zijn gearriveerd, verplaatst het treintje een stapje naar voren op het spoor. All aboard! We zijn klaar om te spelen.

Spelverloop

Tijdens het spel voeren spelers om de beurt twee acties uit. Ze mogen 1. een kaart of passagier pakken, 2. kaarten uit hun hand bouwen, 3. een goed of passagier op hun trein laden of 4. een levering maken aan een deel van het eiland.

Een kaart of passagier pakken spreekt denk ik voor zich. Om kaarten te bouwen moet je de aangeven kosten betalen door kaarten uit je hand af te leggen. Kaarten hebben verschillende functies, dus spelers moeten telkens een afweging maken hoe ze hun kaarten benutten. Naast hun primaire functie (trein of gebouw) kunnen kaarten ook als goederen (dozen, kool of olie) worden gebruikt.

Treinkaarten die spelers toevoegen aan hun trein hebben wel een paar regels voor je ze kan plaatsen. Je kan maar een locomotief hebben. Daarnaast heeft je trein een beperkte capaciteit die wordt bepaalt door de trekkracht van je locomotief en door sommige remwagens. Remwagens leveren permanente bonussen op en wagons en karren kunnen bepaalde vracht dragen (passagiers, dozen, kool of olie). Op elke kaart staat ook hoeveel draagkracht ze hebben en welk type goederen ze kunnen dragen en zelf opleveren als je de kaart gebruikt om goederen te laden. De verschillende kaarten hebben ook niveaus. Je kan een hoger niveau direct aanleggen door de aangegeven kosten te betalen, maar ook een eerder geplaatste kaart op te waarderen waardoor je de nieuwe kaart met korting kunt plaatsen.

Door de te laden kies je een van je beschikbare passagiers of kaarten (als goed) om op je trein te laden. De lading op je trein kun je gebruiken om leveringen te doen. Laden kun je ook bij de treinen van je tegenstanders doen, dan mag je de bonus toepassen die op het treinstel staat aangegeven. Je geeft je tegenstander goederen, maar tegelijkertijd levert het jou ook iets op.

Conclusie

Isle of Trains is stiekem een behoorlijk uitgebreid spelletje voor het kleine doosje waarin Happy Meeple Games het spelletje aan spelers levert. In dit compacte treinstel zitten veel goederen (spelonderdelen) en gameplay verstopt. In principe is het spel een pick-up en deliver spel, maar met een twist dat de treinkaarten worden gebruikt als treinstellen, valuta en ook als goederen. Hierdoor is vooral het management van de handkaarten van bijzonder veel belang. Het spelletje duurt overigens niet lang doordat de locomotief van spelers eerst een beetje op gang moet komen. Spelers kunnen focussen op snellere leveringen, maar hier verdienen ze niet de meeste punten mee. Dus spelers willen eerst hun treinstellen opwaarderen om vervolgens grotere leveringen te mogen doen. Hierdoor is het een interessante kort en compact spel voor liefhebbers van tactische eurogames.