In Wyrmspan zijn er draken in alle soorten en maten – zo gek je maar kan bedenken! Al deze draken hebben hun eigen eigenschappen en eigenaardigheden en jij moet ze huisvesten in grotten die je eerst nog moet uitgraven. Draken zijn wel kieskeurig: niet alleen voor gave grotten, maar ook voor leuke lokkertjes. Draken zijn echte draken van wezens!
Achtergrond
Oplettende vogelspotters zien misschien wel gelijk de overeenkomst met Wingspan als ze al naar de speldoos kijken. De prachtige artwork en titel komen namelijk overeen met het prachtige spel voor de vogelliefhebbende vogelaar. Als je wat beter op de doos kijkt, zie je ook dat het expliciet benoemd is. Wyrmspan is namelijk een Wingspan-spel.
Voor wie Wingspan niet kent, het spel is, in vogelvlucht, een spel waarbij spelers in verschillende speelrondes iedere beurt verschillende acties kunnen ondernemen. Spelers spelen vogelkaarten voor speciale bonussen en om acties te verbeteren. Spelers dienen goed hun acties en – nog belangrijker – de volgorde van deze acties te plannen om de motor van hun broedmachine op gang te brengen en draaiende te houden.
Wingspan is een ware hoogvlieger onder de bordspellen en inmiddels een evergreen van 999 Games. Wingspan is immens populair bij spelers die pas uitvliegen en spelers die al meer veren op hun tooi hebben. Wingspan is namelijk een nestje vol prachtig geïllustreerde vogels, sfeer en dankzij de bijna ontelbare hoeveelheid vogels, doelen en verscheidende uitbreidingen onuitputtelijk gevarieerd met een sterke gameplay hook doordat spelers een systeem moeten opbouwen met hun vogeltjes.
In de afgelopen jaren verschenen er meerdere uitbreidingen en zelfs een digitale versie. De bedenkster van Apiary ,een ander spel van Stonemaier, de Amerikaanse uitgever van Wingspan, met de toepasselijke naam Connie Vogelmann, gooide Elizabeth Hargrave’s spel op de kop, voegde wat draken en andere gameplay toe en Wyrmspan was geboren. Je merkt de invloed van Wingspan, maar het spel is wezenlijk anders en kan wel degelijk op eigen benen staan (met eigen vleugels vliegen?)
Spelopzet en spelverloop
Iedere speler ontvangt een eigen spelersbordje waar spelers grotten gaan plaatsen en draken zullen huisvesten. Iedere speler ontvangt een aantal drakenkaarten en grotkaarten waarvan ze een beperkt aantal mogen behouden. Ze krijgen drie middelen naar keuze en tevens een ei. Op de spelersbordjes staan de acties en de kosten beschreven, maar spelers ontvangen ook een handig overzicht met het spelverloop. In het midden van tafel worden alle spelonderdelen geplaatst, waaronder de openbare doelen, een markt met drakenkaarten en grotkaarten, een centraal gildebord met de gildetegel en het gildespoor.
De spelers zullen in vier rondes hun beurten verrichten. Aan het begin van iedere ronde ontvangen spelers een zestal munten. Elke actie kost een munt, maar spelers kunnen mogelijkerwijs een munt verdienen tijdens de beurt zodat de aantal acties die spelers kunnen verrichten, kunnen verschillen. Sommige acties kosten zelfs meer dan een enkele munt. Munten staan voor acties en munten zijn dus kostbaar goed. Ik stel me daarom ook een Smaug voor die allemaal munten verzamelt voor macht…
Tijdens een beurt spenderen spelers dus een munt om een actie te doen. Soms kosten acties extra en sommige acties kunnen spelers maar enkele keren tijdens een ronde verrichten. Spelers kunnen tijdens hun beurt een grot uitgraven door een kaart op een lege plek op hun spelersbord te plaatsen. Door een grotkaart te plaatsen, krijgen spelers een eenmalige bonus, maar is er ook een plek om een drakenkaart te plaatsen. Om een draak te lokken moet er een lege grotkaart zijn in een van grotten waar de draak zich graag laat huisvesten. Ook moeten spelers de juiste middelen betalen. Draken leveren punten op, maar acties bij het plaatsen, bij het einde van de ronde, bij einde van het spel en óók als spelers een grot gaan verkennen. Bij het verkennen van een grot kiest een speler een van drie rijden op diens spelersbord en loopt met diens verkenner door de grot totdat een stopbordje verschijnt. Alle bonussen en acties waar een speler langs wandelt mag een speler activeren om middelen, kaarten, munten en andere dingen te verzamelen.
Door sommige acties en bonussen mogen spelers vooruit op het gildespeler. Dit levert wederom bonussen op, maar bij een halve ronde vooruitgang krijgt een speler de mogelijkheid om ene blokje te plaatsen voor ene (beperkte) bonus naar keuze. Dit is een leuke dynamische interactie met andere spelers ten opzichte van het reguliere Wingspan.
Aan het einde van een ronde worden de openbare doelen gescoord en aan het einde van ronde vier tellen spelers hun punten bij elkaar op. Draken scoren punten, eieren, middelen, prooidraken en ook persoonlijke doelen vanuit de gilde en zoals afgebeeld op drakenkaarten. Een echte puntensalade dus.
Conclusie
Wyrmspan is een heerlijke bewerking van Wingspan die ook het recht heeft om zelf met eigen vleugels uit te vliegen. De bewerking van het spelconcept zorgt voor een aantal leuke twists, maar het voelt toch vertrouwd. Het thema geeft een leuk fantasierijk randje voor de spelers die misschien wat huiverig waren voor de vogeltjes en de gameplay is vlot, helder en dynamisch.
Wyrmspan is een van de winnaars van de juryprijzen die zijn uitgereikt door Speelgoed van het Jaar. Dit jaar viert deze verkiezing haar tiende lustrum, ofwel haar 50ste verjaardag. In elke van de 27 categorieën zijn drie winnaars gekozen die het keurmerk Speelgoed van het Jaar 2024 mogen dragen. Wyrmspan is een van de drie winnaars in de categorie kennerspellen. Wanneer komt speelgoed in aanmerking voor de verkiezing? Speelgoed komt in aanmerking als voldaan wordt aan de eisen van ‘Goed Speelgoed’ waarbij veiligheid, originaliteit, kwaliteit, duurzaamheid en inclusie centraal staan.
Wil je stemmen voor de publieksprijs? Dan kun je hier stemmen.