Review: King of Tokyo Duel (Iello Games)

Al langer vechten kaijus, reusachtige robots, aliens en andere monsters om de controle over Tokyo. King of Tokyobood voor een grote groep aan monsters de ultieme arena voor een robbertje matten. Zoals je misschien al raadt, is King of Tokyo Duel een duel tussen twee monsters. Denk aan King Kong tegen Godzilla – maar dan met monsters die de copyrightregels vakkundig omzeilen. Hoewel er sprake is van een duel, is het gevecht grootser dan ooit, maar in Tokyo is er slechts plek voor één…

Achtergrond

King of Tokyo Duel volgt de trend van succesvolle spellenreeksen gericht op grotere groepen (zoals 7 Wonders, Splendor, Kwakzalvers van Kakelenburg en zelfs Cosmic Encounter) die een dynamische twist aan de gameplay toevoegen en zich richten op twee spelers: de duel-spellen. Geef de makers ongelijk, want het is als lastig zat om 1 medespeler te vinden en laat staan een groep. Komt mij overigens prima uit, want ik speel ook het liefste spellen 1 tegen 1.

Deze Duel-spellen bieden de makers ook de mogelijkheid om hun spellen opnieuw op de werkbank te plaatsen en eens flink te sleutelen aan het concept. Vaak met verrassende en zeer succesvolle resultaten. Van Splendor Duel en 7 Wonders Duel durf ik stellig te beweren dat deze 2-speler varianten betere spellen zijn. 

Van het populaire King of Tokyo – waarvan al eerder andere varianten verschenen, zoals een Dark-editie, een coöperatieve editie en zelfs een eenvoudigere Origins-editie – is nu ook een Duel-editie verschenen. Een kleine spoiler voor King of TokyoDuel: ook die vind ik persoonlijk leuker dan diens grotere broertjes en zusjes. Dat zegt overigens best wel wat, want ik durf toe te geven dat ik best wel een King of Tokyo fanboy ben.

King of Tokyo is een spel dat nooit mijn collectie zal verlaten. Het is een van de eerste grotere moderne spellen die ik kocht toen ik weer de hobby binnentrad. Een beetje dom dobbelen met vrienden, klapjes uitdelen en Tokyo aan gort slaan. Een ideale filler, starter of afzakker tijdens een spelletjesavond. What about Duel?

Spelopzet en spelverloop

Voor diegene die King of Tokyohebben gespeeld, zullen veel onderdelen enigszins bekend overkomen, maar de meeste onderdelen zullen nieuw zijn. Aan het begin van het spel zetten spelers het spelbord klaar en iedere speler kiest een monster. Elke monster heeft overigens een unieke eigenschap, dus Duel kent een asymmetrisch randje. De meerdere monsters en vaardigheden zorgen ook voor extra variatie.

Op het bord bevinden zich twee sporen, faam en destructie. Op beide sporen wordt een marker geplaatst. Krijg je allebei de markers in de spotlightzone aan jouw kant van het bord, dan win je het spel. Als je een marker helemaal aan het einde krijgt, win je ook het spel. Om gelijk de laatste mogelijkheid te benoemen: als je voldoende klapjes uitdeelt aan je tegenstander om diens levens naar nihil te brengen, win je het spel.

Naast het bord wordt een stapeltje zogeheten buzz-tokens geplaatst. Deze worden tijdens het spel op de sporen op het speelbord geplaatst om de sporen te beïnvloeden. Naast het bord wordt ook een markt met kaarten geplaatst en de algemene trekstapel. Spelers kunnen tijdens het spel deze kaarten kopen voor bonussen, speciale acties en vaardigheden.

Leg de dobbelstenen in handbereik en spelers kunnen dobbelen. Elke beurt mag een speler dobbelstenen tot driemaal toe (of vaker afhankelijk van speciale vaardigheden) dobbelen en/of bewaren net als in Yahtzee. Ieder symbool heeft een effect en na het dobbelen worden de symbolen afgewikkeld. Met pootjes kun je klapjes uitdelen, met het energie symbool energieblokjes verkrijgen om kaarten te kopen, met hartjes leven terugkrijgen met het uitroepteken je unieke vaardigheid activeren met als je drie of meer van het sterretje of de gebroken skyscraper dobbelt, mag je respectievelijk de faammarker of destructiemarker naar je toe trekken op het spelbord.

Na het dobbelen mag je kaarten kopen en als je geen kaarten koopt, krijg je ene gratis energieblokje. hierna is de andere speler aan de beurt net zo lang tot een speler een doel bereikt.

Conclusie

King of Tokyo bevat dezelfde elementen die King of Tokyo een klassiekere maken, maar met wat extra dimensie en dynamische nieuwe spelelementen. Spelers hebben iets meer invloed over de gameplay door de speciale eigenschappen en doordat spelers sneller aan energieblokjes kunnen komen om kaarten te kopen. Een extra leuk elementen zijn de onderscheidingen die je kan krijgen. Als spelers een bepaalde conditie behalen, mogen ze een sticker op de speldoos plakken, waardoor de herspeelbaarheid op ludieke wijze toeneemt. Overigens zit het door de hoeveelheid monsters en kaarten wel goed met die herspeelbaarheid.