Review: Smitten (Stonemaier Games)

Mijn favoriete spel? Dat is ongetwijfeld het spel Scythe van Stonemaier Games. Scythe bevat alles wat ik zoek in een spel: een hoge productiewaarde, prachtige artwork, strategische en uitdagende gameplay, voldoende gepuzzel, veel interactie, mooie onderdelen en een rijk thema. Met Scythe en Wingspan begon mijn Stonemaier Games collectie en inmiddels is ieder Stonemaier spel onderdeel van mijn collectie. Ik ben niet de enige met een grote waardering voor deze uitgever en de meeste van hun spellen zijn dan ook enorm populair. Met het microspel Smitten kunnen 1 of 2 spelers hun voorliefde voor Stonemaier uiten met een kort en simpel spelletje dat je overal mee naar toe kunt nemen.

Achtergrond

In 2022 vierde Stonemaier Games hun 10-jarige bestaan. De droom begon allemaal met een spel over de productie van wijn, vervolgens explodeerde met een spel over een fictieve koude oorlog waar gigantische mechs een glansrol speelde, hierna veroverde ze de wereld met hoogvlieger Wingspan en inmiddels bestaat het Gamma uit zo’n 14 spellen in verschillende genres, een hoop uitbreidingen, promo’s accessoires, frisbees en digitale edities van hun spellen. Voor Stonemaier Games was het daarom de perfecte tijd om hun 10-jarige bestaan te vieren met het microspel Smitten. Smitten bestaat uit twee identieke sets van 9 kaarten. Alle kaarten zijn geïnspireerd op verschillende spellen uit het assortiment van Stonemaier Games. Net als het spel Rolling Realms, dat gezamenlijk met fans werd ontwikkeld tijdens de pandemie, is Smitten dan ook een ode aan Stonemaier Games. Smitten werd oorspronkelijk gratis weggeven tijdens bestellingen via de webshop van Stonemaier Games, maar is inmiddels ook voor een relatief zacht prijsje te koop. 

Spelopzet en spelverloop

Maar wat zijn die 18 kaarten in dat papieren envelopje ( het spel is namelijk verpakt in een papieren envelop en volledig ecologisch geproduceerd) nu precies? Smitten is een coöperatief microspel voor 1-2 spelers, waarbij spelers samen moeten werken, met slechts een beperkte stroom aan informatie/communicatie, om twee identieke rasters van kaarten 9 kaarten (3 bij 3) te maken. Aan het begin van het spel worden alle 18 kaarten goed geschud en één kaart leggen de spelers opzij. De overige kaarten vormen gezamenlijk de trekstapel en iedere speler krijgt een aantal kaarten afhankelijk van de gekozen moeilijkheidsgraad en spelers zijn klaar om te spelen.  

Spelers gaan iedere beurt een kaart of kaarten spelen om de rasters te voltooien. Aan het begin van een beurt bepalen spelers welke speler een kaart mag spelen. Spelers weten niet welke kaarten de andere speler op hand heeft, maar mogen wel aangeven of ze graag wel, wellicht, liever niet of helemaal niet een kaart willen spelen. Op de gespeelde kaart staan instructies, effecten, en/of voorwaarden voor het spelen van kaarten. Vaak geleden de instructies voor de andere speler. Meestal moet deze speler dan ook een kaart te leggen. Op deze manier proberen spelers gezamenlijk de twee rasters te voltooien en de afbeelding compleet te maken. Als spelers geen kaart kunnen spelen, terwijl dat wel moet, hebben ze verloren. Zodra de rasters compleet zijn, hebben de spelers gewonnen. 

Oordeel

Smitten is een simpel coöperatief spel met beperkte communicatie en is hierdoor vergelijkbaar met spellen zoals The Mind. Het unieke aan dit spel zijn de verschillende kaarten en de bijbehorende instructies/effecten waarmee spelers de rasters gaan vullen. Smitten is vooral een lekker kort spelletje dat in meerdere opzichten een kleine voetafdruk heeft en hierdoor makkelijke meegenomen kan worden in je broekzak en op vrijwel elke locatie kan worden gespeeld. De artwork, van Vincent Dutrait, is zoals altijd prachtig en de kaarten en het envelopje zijn van hoge kwaliteit.