Review: The Guild of Merchant Explorers (AEG)

De koningin heeft de hulp ingeroepen van het Gilde van Handelaars en Ontdekkers. Ze heeft gevraagd naar heldhaftige avonturiers om af te reizen naar de uithoeken van het koninkrijk Tigomé. Gedurende de groei van het koninkrijk zijn de kaarten iets gedateerd geworden en hebben steden contact met elkaar verloren. Het is aan jou om met je team van ontdekkers het koninkrijk te verkennen en de routes tussen de verschillende steden weer te creëren. Daarnaast ontdek je pittoreske dorpen, mystieke torens en verlaten ruïnes. Dit alles natuurlijk om maar een reden: de rijkste avonturier worden!

The Guild of Merchant Explorers is een fantastisch nieuw spel voor 1 tot 4 spelers uitgegeven door AEG. Samen met je team van ontdekkers ga jij proberen zoveel mogelijk dorpen te ontdekken, ruïnes te verkennen, torens te vinden en handelsroutes aan te leggen. Dit alles doe je in vier verschillende era’s. Diegene met de meeste munten aan het eind van de vierde era wint het spel!

Iedere speler is in bezit van een eigen kaart (iedereen krijgt dezelfde kaart) van een deel van het koninkrijk Tigomé. Op deze kaarten zijn allerlei types terrein afgebeeld die jij mag gaan ontdekken. Dit doe je door de explore kaarten om te draaien.  Op deze kaarten staat een bepaald type terrein afgebeeld waar jij je ontdekkers nu op mag plaatsen. Let wel op: de ontdekkers mogen alleen geplaatst worden naast je hoofdstad, een al eerder geplaatste ontdekker of een dorp dat je hebt ontdekt. Beurten van spelers gebeuren tegelijkertijd en iedereen legt zijn ontdekkers dus ook tegelijk neer op zijn of haar eigen kaart. Gedurende het spel kan je verschillende dingen tegenkomen zoals de ruïnes, torens of steden die je allemaal munten of voordelen voor het spel kunnen opleveren. Dit is wel afhankelijk van de era waar je je op dat moment in bevind. Deze era’s worden bepaald door het explore deck met kaarten die je iedere era helemaal doorgaat. Je weet dus altijd welke terrein kaarten er zullen komen, maar niet in welke volgorde. Daarnaast verkrijg je als speler iedere era een nieuwe investigate kaart die werkt als een explore kaart, maar uniek is voor jouzelf en het hele spel bij je blijft.

Een uniek onderdeel aan dit spel is het feit dat er vier verschillende kaarten zijn om gezamenlijk op te spelen, elk met eigen unieke spelmogelijkheden. Bij deze verschillende kaarten horen ook verschillende opdrachtenkaarten (zes per kaart waarbij je er per spel steeds maar drie gebruikt) die je ook nog munten op kunnen leveren en jou de grootste ontdekker van het spel maakt!

The Guild of Merchant Explorers is een geweldig spel met talloze mogelijkheden om het spel te spelen en te winnen. Ondanks dat je elkaar niet direct dwarszit of tegen elkaar speelt, heeft het spel wel degelijk een echt competitief gevoel om aan het einde de meeste munten binnen te halen. Maar zelfs als je niet de grootste ontdekker bent, is het plannen en overwegen van het plaatsen van je ontdekkers een extreem vermakelijk onderdeel. Het spel speelt vlot weg en is betrekkelijk eenvoudig om te leren, maar uitdagend genoeg om vaker te spelen. Door de verschillende kaarten en verschillende opdrachten is ieder potje dat je speelt telkens anders. Daarnaast biedt het spel een erg goede solo mode waarbij je binnen een bepaalde hoeveelheid era’s een aantal doelen moet behalen en munten moet binnen slepen.

Het enige (opvallende) punt waar het spel dat iets minder goed in elkaar zit is het plaatsen van je ontdekkers en het vervolgens verwijderen van deze ontdekkers na iedere era. Met een kleine tik tegen het bord kunnen alle ontdekkers verplaatsen en is het bijna onmogelijk om ze weer juist terug te zetten. Al met al is het een ongelofelijk goed in elkaar gezet spel dat de moeite waard is om vaak opnieuw te spelen. Voor diegene die een goed toegankelijk spel willen maar wel een beetje uitgekeken zijn op Catan of Carcassonne is The Guild of Merchant Explorers een geweldig spel!