Vier helden betreden een compacte en duistere kerker vol met de gebruikelijke gevaren zoals monsterlijke monsters en verstrikkende valstrikken. Dungeon Heroes is een kerker in een klein doosje, maar ben jij een echte Dungeon Hero of eerder een Dungeon Lord?
Spelopzet en doel
In deze kerker in een klein doosje gaan twee spelers elkaar te lijf. Een speler als dappere held (of beter gezegd: een groep dappere helden) en de andere speler als kwaadaardige Dungeon Lord. Of één enkele speler gaat het spel te lijf, want dit spel kan ook heel goed solo worden gespeeld. Aan het begin van het spel krijgt de heldhaftige speler vier helden tegels, vier dobbelstenen (om de hoeveelheid levens bij te houden) en vier bijbehorende meeples. De Dungeon Lord krijgt een zakje vol tegels met vallen en monsters, maar ook schatten. De helden proberen deze schatten te verzamelen en de Dungeon Lord probeert de helden stuk voor stuk een kopje kleiner te maken. In de heruitgave van Dungeon Heroes zitten verschillende uitbreidingen in het al propvolle kleine doosje gestampt. Deze uitbreidingen geven variatie aan het basisspel en de startopstelling door onder andere een nieuwe heldin en meerdere nieuwe en gevaarlijke monsters te introduceren.
Spelverloop
Het spelverloop bestaat uit twee delen: een actieve fase en een passieve fase. Het verschil in deze fases heeft vooral een impact op de acties van de Dungeon Lord. Om de beurt verrichten de spelers acties te beginnen met de Dungeon Lord. In de actieve fase gaat de Dungeon Lord zijn of haar kerker samen stellen door elke beurt vier tegels (die blind uit de zak worden getrokken) naar keuze op het speelbord te plaatsen. Tijdens de passieve fase kan de Dungeon Lord tegels onthullen of worden de monsters in de kerker ingezet om de helden aan te vallen. In het solospel neemt het spel zelf de rol van Dungeon Lord aan en worden er 36 tegels gesloten op het speelbord geplaatst en begint de heldhaftige speler. In kerker solitaire onthult de Dungeon Lord iedere beurt een rij aan tegels en alle onthulde monsters verplaatsen iedere ronde richting de helden.
De heldhaftige speler krijgt ongeacht de fase elke beurt vier acties (of acht acties in het solospel) om tussen zijn of haar helden te verdelen. De acties worden gebruikt om helden te verplaatsen en om speciale eigenschappen of voorwerpen te activeren. De Warrior kan bijvoorbeeld monsters verslaan, de Cleric kan andere helden genezen, de Wizard kan aangrenzende tegels onthullen en de Rogue kan vallen ontwapenen. Als een held naar een gesloten tegel verplaatst, wordt deze tegel onthuld. Door tegels te onthullen verschijnen er monster ten tonele en worden spelers aangevallen, lopen spelers in de val of vinden zij schatten of speciale voorwerpen.
Zodra een held door monsteraanvallen of valstrikken geen levenskracht meer heeft, is deze held verslagen. Deze held kan door een elixer weer tot leven worden gewekt, maar die situatie is zeer zeldzaam. Zodra alle helden zijn verslagen, heeft de Dungeon Lord gewonnen. In de kerker zijn drie schatkisten verstopt en een vierde schatkist ligt open aan de zijde van de Dungeon Lord. Als de heldhaftige speler drie schatten heeft (of vier in de solovariant), heeft deze speler gewonnen!
Oordeel
Dungeon Heroes is een zeer grappig en kort spelletje voor twee spelers of om solo te spelen. Het spel had makkelijk onderdeel kunnen zijn van de Tiny Epic serie, zeker gelet op het formaat van het doosje en omdat het dezelfde uitgever betreft. Bij het eerste potje voelde de opzettijd iets te lang voor de beknopte spelduur, maar dat viel na de eerste potjes uiteindelijk reuze mee. Wat je krijgt in dit kleine doosje is een leuke asymmetrische uitdaging met voldoende bluf en moed (push your luck) waarbij spelers elkaar lekker dwars moeten zitten. Het solospel is een leuke puzzel waarbij de speler zijn of haar geluk op de juiste wijze moet beproeven. Dit maakt dat Dungeon Heroes een solospel is dat je er eenvoudig bij pakt.