Review: Horizon Zero Dawn the Board Game (Steamforged Games)

In het populaire Playstation spel Horizon: Zero Dawn en het vervolg Horizon: Forbidden West (beiden van het Amsterdamse Guerrilla Games) nemen spelers de rol aan van de jonge Aloy. De roodharige dame wordt onder bijzondere omstandigheden te vondeling gelegd en in voogdij gegeven van de jager Rost. De wereld van Aloy is wild, verwilderd en onbegaanbaar. In de wereld leven verschillende menselijke stammen onder gespannen voet samen. De mensen zijn echter niet alleen want grote, beestachtige, mysterieuze en gevaarlijke machines zwerven over de aarde. Sommige stammen leven enigszins in harmonie met deze machines, maar andere stammen jagen op deze mechanische monsters voor hun onderdelen. Sommige wezens zijn erg vijandig en jagen net zo goed terug. In deze videospellen wordt Aloy op haar reizen geconfronteerd met verschillende conflicten tussen mens en machine, mens en mens en machine en machine. Aloy moet verloren landen ontdekken en ze ontdekt tegelijkertijd meer over haarzelf en de geschiedenis van de wereld.

Een belangrijk onderdeel van de Horizon spellen zijn de zogeheten beproevingen en jachtgronden waarbij spelers op de proef worden gesteld en imposante machines moeten verslaan. In Horizon Zero Dawn het bordspel gaan spelers ook deze beproevingen aan. Iedere spelers is een jonge jager uit één van vier stammen. Wie weet de machines te temmen?

Spelopzet en doel

Horizon Zero Dawn het bordspel is een semi-coöperatief spel waarbij spelers in verschillende rondes (encounters) een aantal machines treffen en verslaan voor zogeheten gloriepunten. Tijdens de allerlaatste ‘encounter’ komen de spelers oog in oog te staan met een massieve machine (of zelfs meerdere machines). elke speler neemt de rol aan van een een jager van een van de vier stammen die spelers wellicht al bekend voorkomen uit het eerste Horizon videospel: de Nora, Carja, Oseram of Banuk. Elke speler krijgt een persoonlijke startuitrusting en een deck kaarten met onder andere ammunitie, vallen, voorwerpen en acties. Horizon Zero Dawn is een miniature game waarbij spelers acties verrichten op basis van beschikbare actiepunten, maar waar ook elementen van een deckbuilder vernuft in zijn verwerkt. Spelers moeten namelijk hun uitrusting (kaarten) verbeteren en weten te gebruiken om tot de overwinning te komen.

Spelverloop

Aan het begin van elke ronde worden er encounter kaarten getrokken en evenementkaarten. Een combinatie van deze kaarten wordt gemaakt en een encounter wordt door de spelers gekozen en klaargezet. Iedere encounter heeft een andere opzet en op basis van een evenementkaart mogelijk ook afwijkende regels. Er worden een aantal grote tegels of speelborden op tafel geplaatst (let op: voor dit spel heb je meer dan voldoende tafelruimte nodig) en er worden miniatuurtjes geplaatst om de verschillende machinale vijanden weer te geven en tevens worden kleine tegels geplaatst die fungeren als terrein. 

Om de beurt zijn de spelers en machines aan de beurt. Tijdens een beurt kan een speler 2 acties verrichten. Met acties kan een speler zijn of haar jager verplaatsen, sluipen, machines afleiden, nieuwe uitrusting of ammunitie maken (als in: kaarten van de aflegstapel terugnemen) of aanvallen. Spelers kunnen van een afstand aanvallen, maar hebben hier wel ammunitie voor nodig (bepaalde kaarten die zij op hand moeten hebben). Spelers kunnen ook bepaalde kaarten uit hun hand spelen om aanvallen of andere acties te verbeteren of om speciale acties uit te voeren. Zo kunnen spelers bijvoorbeeld vallen plaatsen om de machinale monsters extra schade toe te dienen of om deze machines letterlijk in de val te laten lopen.

Nadat een speler al zijn of haar acties tijdens een beurt heeft verricht, activeren de machines. Machines verplaatsen zich richting spelers of vallen spelers zelfs aan als ze gealarmeerd zijn en anders bewandelen deze robots een vooraf bepaald pad. Als machines de spelers aanvallen, kunnen spelers mogelijk schade oplopen. Verwonde spelers moeten kaarten uit hun hand of deck afleggen en als spelers geen kaarten meer kunnen trekken, vallen ze voor de rest van de ronde flauw. Als een encounter teneinde is, gaan spelers verworven gloriepunten vergelijken en krijgen ze mogelijk een onderscheiding toegekend. Deze onderscheidingen leveren aan het einde van het spel overwinningspunten op. Tevens wordt op basis van de verworven gloriepunten bepaald welke speler de volgende encounter de “Leader” en welke speler de “Fledgling” is. Deze rollen hebben een invloed op het kiezen van de encounter en evenementen voor de volgende ronde. Daarnaast kunnen spelers na een encounter bij het kampvuur nieuwe uitrusting kopen om zich voor te bereiden op de volgende encounter. Na de laatste encounter, de “hunter’s call”, is het spel teneinde. Hebben de spelers de laatste encounter gewonnen, dan gaan ze overwinningspunten vergelijken en anders hebben ze gezamenlijk het spel verloren! 

Oordeel

Horizon Zero Dawn is, net als het videospel, enorm mooi vormgegeven. De productiekwaliteit is van een hoog niveau en de miniatuurtjes zijn enorm gedetailleerd. Het spel is wel complex in de zin dat het regelboek, net als de miniatuurtjes, veel kleine details heeft. Je grijpt tijdens het spelen, zeker de eerste potjes, nog vaak naar de handleiding voor de uitleg van specifieke regeltjes of situaties. Daarnaast is het ook een spel met een lange speelduur. Het spel is daarom ook beter geschikt voor de ervaren spelers met een goede concentratie. 

De invloeden van deckbuilding zijn een interessante toevoeging en een leuke manier om inventaris en uitrusting te beheren en beheersen. Doordat je voor de te verrichten acties deels afhankelijk bent van je handkaarten die je trekt uit je deck, moet je sporadische tactische beslissingen kunnen nemen, waardoor het spel niet aanvoelt als een vooraf vastomlijnde puzzel, maar het spel spel juist gevarieerd aanvoelt. Het semi-cooperatieve karakter maakt de keuzes van spelers interessant: aan de ene kant wil je andere spelers helpen voor je eigen gewin, maar je wilt ze niet teveel helpen. Voor spelers die volledig coöperatief willen spelen, is dat uiteraard mogelijk, waardoor het spel ook heel goed solo kan worden gespeeld. Doordat spelers aan het einde van een encounter mogelijk een onderscheiding en rol krijgen toegewezen, die aan het einde van het spel overwinningspunten oplevert, kan ook dat mogelijk voor interessante keuzes zorgen. Mogelijk loont het tijdens een encounter minder om risico’s te nemen als een onderscheiding er niet in zit, maar wil je juist wel graag een bepaalde rol. 
Horizon Zero Dawn is een mooi en zeer thematisch spel dat goed het gevoel en de ervaring van het videospel in een interessant bordspel weet te verwerken!