Heb je het ooit zo warm gehad dat je een hele rivier uitzweette? Het verhaal gaat dat Sobek, een van de goden uit de Egyptische mythologie, de Nijl liet ontstaan uit zijn lichaamsvocht. Jakkes. De aanwezigheid van de Nijl zorgde voor vruchtbaarheid aan haar oevers en naast god van de oorlog en kekke krokodillenhoedjes werd Sobek ook god van de vruchtbaarheid. Alle reden om eens een mooie tempel voor de god te bouwen, dachten de inwoners van ene Egyptisch dorpje. Al gauw verzamelde de mensen zich rondom de bouwplaats en vormde zich een grote markt waar handelaars (de spelers) eens de vruchten wilde plukken van alle bedrijvigheid. In deze editie van Sobek voor twee spelers zal een dynamisch duo aan handelaars strijden voor een monopolistische marktpositie door te handelen in koeien, ivoor en andere goederen. Let goed op: corruptie ligt op de loer. Weet jij de meeste rijkdommen te vergaren of ren je weg voor de krokodil?
Sobek 2 Spelers is een abstract strategiespel voor twee spelers waarbij de spelers setjes aan tegeltjes (goederen en karakters) verzamelen en verkopen om punten en munten te verdienen. Uitmuntend! Op tafel ligt een bordje met opengedraaide goederentegels en gesloten karaktertegels. De startspeler kiest één van de vier tegeltjes in het midden en plaatst de Ankh-pion op de plek van de zojuist weggehaalde tegel. Op elke goederentegel staat een type goed en een ‘oriëntatie’. Soms staan er op goederentegels ook scarabeeën of een munt. Er zijn ook jokers en op die tegel staat een Sobek-standbeeld afgebeeld. Op karaktertegels staan een kleurrijke figuren, een effect en een type goed of Sobek-standbeeld. Tijdens een beurt mag een speler 1) tegels pakken, 2) een setje verkopen of 3) het effect van een verworven karaktertegel toepassen.
Als een speler tegels wilt pakken, verplaatst hij of zij de Ankh-pion in een rechte lijn in de oriëntatie waar de Ankh-pion tijdens de vorige beurt is geplaatst. De speler verplaatst de Ankh-pion op deze wijze naar een beschikbare tegel en pakt deze tegel. Als er een muntje op de tegel staat afgebeeld mag een speler deze tegel in plaats van de tegel op hand te nemen de tegel ook afleggen om een muntje uit de zak te pakken. Deze muntjes hebben verschillende waardes die overwinningspunten opleveren aan het einde van het spel. De speler plaatst de Ankh-pion vervolgens in de oriëntatie die op de tegel staat afgebeeld of in het geval van een karaktertegel in een oriëntatie naar keuze. Alle tegels die een speler heeft overgeslagen worden op de corruptiestapel van die speler geplaatst. De verworven tegel neemt de speler op hand. Kan de Ankh-pion niet verplaatsen, maar wil de speler toch tegels verwerven, dan kan de ‘markt’ worden aangevuld.
Een speler kan ook een setje van ten minste drie gelijke goederen verkopen, waarbij een Sobek-standbeeld een goed naar keuze is en karakter (indien het afgebeelde goed overeenstemt) als goed kan worden ingezet. Het setje plaatst de speler voor zich en dit setje kan in een latere beurt worden aangevuld door weer een setje van tenminste drie gelijke goederen te spelen. Elke keer dat een speler een setje aflegt, mag deze speler een prauwfiche pakken en een speciaal effect toepassen. Tenslotte kunnen spelers ook kiezen om het effect van een karaktertegel toe te passen door deze tegel af te leggen. Karakters die al in een setje zijn gebruikt, kunnen echter niet meer als effect worden ingezet.
Het spel is voorbij zodra een speler niet meer een van de beschikbare acties kan nemen. De speler met minder tegels op de corruptiestapel mag minstens één muntje uit de zak pakken. Spelers verdienen puntjes voor het aantal scarabeeën vermenigvuldigd met de hoeveelheid tegels in specifiek een setje. Spelers krijgen ook (extra) punten voor bepaalde prauwfiches en munten. Sobek 2 Spelers is een erg uitdagend strategiespel voor twee spelers met meer dan voldoende diepgang en variatie en een gezonde portie geluk (door de onbekende waarde van de muntjes). Een uitmuntend spel voor twee spelers!