Review: The Batman Who Laughs Rising (the OP)

Wie een beetje bekend is met stripboeken (of met superheldenfilms of -series) kent het begrip de “multiverse”: een verzameling van zogeheten alternatieve of parallelle universa van bestaande en gevestigde stripwerelden. In de multiverse kunnen de gekste verhaallijnen en personages worden ontwikkelt en uitgewerkt zonder dat het een wezenlijke impact op lopende verhaallijnen of karakterontwikkeling heeft. Zo kunnen de schrijvers een kwaadaardige versie van Batman tot leven wekken. Of meerdere. Of zelfs een combinatie tussen de Joker en Batman: The Batman Who Laughs. Deze lachende vleermuisman is tevens het grote kwaad in dit coöperatieve dobbelspel van The Op. Wie het laatst lacht, lacht het best? 

The Batman Who Laughs Rising is onderdeel van de Rising spellenreeks van The OP. In de Rising spellen nemen spelers het gezamenlijk (of ook prima solo) op tegen een kwaadaardige schurk. Zo is er Death Eaters Rising waarbij de helden uit Harry Potter Voldemort en zijn knechten proberen weg te goochelen. In Thanos Rising proberen spelers de gelijknamige Marvel-schurk met een knip van hun vingers weg te vagen. In alle Rising spellen vertolkt een prachtig en gedetailleerd standbeeldje de centrale rol van deze slechterik en dat is in The Batman Who Laughs Rising niet anders. In dit spel nemen spelers (in de rollen van Batman, Green Lantern, Hawkgirl en Wonder Woman geholpen door allerlei andere DC-helden) het op tegen de Batman met een grimace en de andere Dark Knights: slechte Batmannen uit de multiverse. Wie had gedacht dat een man met een zware stem en gehuld in een donker gewaard en met een voorliefde voor (niet-dodelijk) geweld een goeie slechterik zou kunnen zijn?

In The Batman Who Laughs Rising spelen de helden om beurten (in verschillende fases) en het spel eindigt als er 10 helden het loodje hebben gelegd, de Batman te sterk is geworden of als deze schurk is uitgelachen. Elke beurt voert een van de helden acties uit met de dobbelsteen en komt ook het kwaad aan zet. De actieve held verplaatst naar een van de drie locaties van The Batman Who Laughs, vervolgens rolt deze speler de slechte dobbelstenen. Afhankelijk van de worp verplaatst het standbeeld van The Batman Who Laughs (de richting waarin hij wijst bepaalt zijn locatie voor deze beurt) en komen er blokjes op het slechterikenspoor (hierdoor verschijnen mogelijk nieuwe slechteriken in de stapel met kaarten en afhankelijk van de progressie op het spoor kunnen spelers The Batman Who Laughs te lijf gaan of eindigt het spel). Helden op de locatie van The Batman Who Laughs ontvangen schade (zowel heldenkaarten op de locatie of de speler en gerekruteerde helden). Eventuele speciale eigenschappen van slechteriken op dezelfde locatie worden ook nog eens geactiveerd. De wet van Murphy, maar dan voor kwaadaardige gebeurtenissen? 

Vervolgens mag de actieve held voor zichzelf dobbelen. Op elke locatie liggen drie kaarten waarvan twee mogelijke soorten: slechteriken en helden. Op elke kaart staan ook de benodigde symbolen die spelers moeten dobbelen. Slechteriken doe je schade door de juiste symbolen te dobbelen en helden kun je rekruteren met dezelfde dobbelstenen. Je mag zo vaak dobbelen als je wilt/kan, maar als je geen symbol kan of wil plaatsen, maar wel opnieuw wilt dobbelen, moet je een dobbel aan de kant leggen. Welke en de hoeveelheid dobbelstenen die een speler mag werpen hangt af van de gekozen held en de gerekruteerde helden. Elke gerekruteerde held plaatst de speler namelijk voor zich neer en deze helden geven deze speler speciale eigenschappen. Voor sommige speciale eigenschappen moet een speler dobbelstenen afleggen om de vaardigheid te activeren en sommige vaardigheden zijn ‘passief’. 

Aan het einde van een beurt worden de verslagen helden of slechteriken (kaarten die schade ontvangen krijgen blokjes) afgelegd. Kaarten op de locaties rondom The Batman Who Laughs worden vervangen door nieuwe kaarten van de aflegstapel. Zijn er tien helden dood of is het einde van het slechteriken spoor bereikt? Dan hebben de spelers gefaald en lacht de slechte Batman als laatst. Zijn er genoeg klapjes aan deze lachen lamzak uitgedeeld? Dan is het geen “laughing matter” meer voor deze duistere hofnar. 

The Batman Who Laughs Rising is een erg uitdagend coöperatief spel met voldoende spanning en een gezonde portie geluk. De geluksfactor maakt het aan de ene kant vermakelijk en biedt ook een gezonde portie frustratie en stress waardoor je het spel graag wilt verslaan. Er is een rijke verzameling aan DC-helden en slechteriken (en wat slechteriken die voor de verandering eens goed willen doen). In het spel probeer je door tactische beslissingen te maken en de juiste acties te ondernemen een goede collectie aan helden op te bouwen die voor jou door het vuur gaan. Je komt voor veel dilemma’s: ga ik mijn dobbelstenen inzetten om helden te rekruteren om sterker te worden of versla ik deze schurk of ga ik toch helden genezen? Daarnaast is de Rising-serie ook eenvoudig te leren voor minder ervaren spelers en zijn de verschillende thema’s meer dan uitnodigend. Een lachen spel!